Учените започват да изследват съня преди близо 75 години и все още няма консенсус защо спим.
Няма консенсус и сред децата, голяма част от които смятат, че да се спи е силно надценено и съответно отказват да го практикуват.
Обикновено колкото по-голям противник на съня е едно дете, толкова по-големи негови привърженици – да не кажем, върли фенове – са родителите му.
Може все още да не сме много сигурни за някои неща, свързани със съня, но учените са установили, че причините, поради които спим, са различни в различните възрасти.
Буквално преди дни мултидисциплинарен екип от учени публикува изследване, в което отбелязват един много важен период в ранното детство, когато се забелязва драматичнен спад в т.нар. бързовълнов (REM) сън, съобщава Smithsonian Magazine.
Причината, поради която спят 2-3-годишните деца, се променя. По принцип REM фазата е периодът, в който тече процес на реорганизация и обучение.
При тодлърите (2-3-годишните) този процес е друг. REM фазата вече служи за възстановяване на мозъка от дневния стрес и умора.
Екипът преглежда огромно количество предишни изследвания на съня при тийнейджъри, деца и дори някои животни в търсене на повтарящи се модели на сън сред бозайниците.
Учените създали математически модел, с който да анализират данните, за да стигнат до прозрение какво точно се случва, докато спим.
Именно след обработването на тези данни те забелязали факта, че човешките деца показват драматичен спад в количеството REM сън около възрастта 2 години и 4 месеца.
Учените разгледали и съня при бебетата на три животински вида - плъхове, зайци и морски свинчета, но не забелязали такава внезапна промяна.
Изследването показва, че сънят като функция се променя според необходимостта на мозъка ни.
В първите няколко години от живота си човекът трябва да възприеме и усвои огромно количество неща, което изисква създаването и поддържането на много мозъчни връзки.
Учените все още не са сигурни защо настъпва тази промяна, но според един от съавторите на изследването – Ван Савидж, може би всичко това има връзка с уникалното предизвикателство на човешкия вид, чиито бебета имат много големи мозъци.
До 6-месечна възраст мозъкът на детето е достигнал половината от обема на възрастен индивид. На 2 години вече е близо 90% от максималния си обем.
Във възрастта 2-3 години се наблюдава и рязка промяна в мозъчната тъкан.
Изследователите смятат, че всички тези промени са свързани и с основните моменти от развитието на детето в този етап - формирането на речта и създаването на различни взаимовръзки за света, който ни заобикаля.