fbpx
Жените могат всичко

Жените във Формула 1

29 август 2022

В бързия свят на Формула 1 изходът от дадено състезание се решава за милисекунди. И всяко движение на пилота може да е разликата между победата и загубата. Но има и още. Състезанията не се решават само от пилотите, болида им и техните умения. Състезанията се решават и от избора на гуми, стратегията за спирания в бокса, кога да атакуваш и кога да забавиш леко темпото. Последните категории се базират на нещо повече от умения - те стъпват на огромно количество данни и симулации. И учудващо или не една жена - Хана Шмиц - напоследък обира огромна част от овациите.

Именно Хана е в основата на световната титла на Макс Верстапен през 2021 г. Тя е и човекът, измислил стратегията за победата му в Унгария преди два месеца. Нидерландецът беше десети на старта на “Хунгароринг”. Беше планирано да започне с твърди гуми, но в последните минути ги сменя с меки. Така успява да се изкачи до петото място преди първите спирания в бокса, а после излиза пред Люис Хамилтън.

Верстапен изоставаше на шест секунди от лидера Шарл Льоклер, когато Шмиц го върна в бокса за втори път и последна смяна на гумите. Това се оказа печелившия ход и той взе осмата си победа през сезона. “Нямаше да спечеля, ако не беше Хана. Тя беше влудяващо спокойна във всичките си решения”, каза после той.

На нея не ѝ е за първи път. В Монако нейната интуиция и бърз мозък накараха Серхио Перес да смени гумите си в 17-ата обиколка, а по-късно мексиканецът спечели. Макс Верстапен пък стигна до третото място. Но не е само интуиция - през главата ѝ в този момент са минали и стотици симулации на състезанието, направени в дома на “Ред Бул” в Милтън Кийнс.

Ръцете върху плота с дланите надолу

“Изключително вълнуващо е. Взимаш решение за части от секундата и след това седиш на ръба на стола, за да видиш резултата. Отнема около 20 секунди, за да разбереш дали решението ти е правилно или не. Знам, че не звучи като много дълго време, но в хода на състезанието си е цял живот”, казва тя за официалния сайт на “Ред Бул”. Може и да седи на ръба на стола, но важна е позицията на ръцете ѝ - те са поставени на плота с дланите надолу. Това ѝ помага да се концентрира. “Някой някога ми го каза - завърти си ръцете с дланите надолу. Помага да си по-ясен в това, което казваш, и по-настоятелен в това, което искаш”, казва тя.

В Бразилия през 2019 г. тя накара Верстапен да спре в бокса за трети път, макар да знаеше, че това ще му коства лидерството за сметка на Люис Хамилтън. Но след това нидерландецът спечели след впечатлящо изпреварване на Хамилтън. И съответно тя беше помолена да се качи на подиума заедно с него, за да вземе трофея за победата на отбора. “Беше невероятно специален момент - върхът на моята кариера. Точно се бях върнала на работа, след като бях родила първото си дете. Просто доказах, че мога да върша работата си добре и усещането беше невероятно”, казва тя. 

Историята на Хана

Хана Шмиц всъщност отива в отбора още през 2009 г. като стажант. Но се интересува от автомобили и принципът им на работа още от дете. Завършва инженерни науки в “Кеймбридж” като специалист по статистическо моделиране, оптимизация и регресивен анализ. Отива в “Ред Бул” като мениджър моделиране и симулации. След само 18 месеца е повишена в старши инженер по стратегията, но бързото израстване спира рязко. Тя остава на този пост десет години и през 2021 е повишена отново - в главен инженер по стратегията. Където е и сега. Но се надява, че за жените след нея ще е по-лесно и по-бързо (Формула 1 е все пак). “В началото имаше много хора, които може би не вярваха, че мога да се справя. Като стратег казваш на много хора какво да правят и те трябва да ти имат доверие, за да го направят. Защото съм жена се получи по-трудно. Но сега имам уважението на всички и се надявам младите жени, които искат да влязат в спорта да използват моя пример като вдъхновение”, добавя Хана пред официалния сайт на “Ред Бул”.

Сега тя и директорът на състезателната стратегия Уил Кортъней постоянно си сменят местата. Веднъж тя е на състезание, а той - в залата за данни в Милтън Кийнс. После е обратното. Но ролите са съвсем различни. Ако си на пистата - трябва да си изчистиш главата и да гледаш голямата картина - как можеш да спечелиш. Ако си в залата - да вземеш най-важното от данните и стотицитите симулации. И всичко това - в реално време. 

И още важни жени във Формула 1

Стефани Травърс е инженер по флуидите в “Петронас”. Тя е избрана сред 7000 кандидати и през 2020 г. става първата тъмнокожа жена на подиума на Ф1.

Джули Колтър е проджект мениджър в “Макларън”. Любопитно е, че в университета е една година стажант в “Ред Бул”, но избира друг отбор.

Лора Дейвис е инженер по аеродинамичния дизайн на “Ред Бул”. Преди година е избрана сред стоте най-влиятелни жени инженери.

Рут Бъскомб е главен стратег на “Алфа Ромео”. И тя е завършила в Кеймдбридж.

Маргарита Торес Диас има зад гърба си четири години в Рено. В момента е инженер по мощността на двигателите на “Мерцедес”.

Вита Марино е инженер по структурите в “Алфа Ромео” и част от екипа за състезанията. Тя учи в Швейцария и започва като стажант във “Ферари”.

Бернадет Колинс беше главен стратег на “Астон Мартин” до този сезон. Работи във Ф1 от 2009, когато подписва с “Макларън”, след като завършва инженерното си образование. После минава и през “Форс Индия”. 

Ким Стивънс е в “Мерцедес” от 2008 г. Тя е част от екипа по аеродинамиката, като работи и в тунела, и на пистата.

Холи Чапман също работи в “Мерцедес” като част от екипа, който се грижи за двигателите. Тя се качва на подиума с Валтери Ботас през 2020 г.

А жени пилоти?

Всъщност, колкото и невероятно да ви звучи, такива вече е имало. Става въпрос за Мария Терезе де Филипис, стартирала пет състезания през 50-те години на миналия век, и за Лела Ломбарди, участвала в 12 старта през средата на 70-те. И двете са италианки.

Де Филипис

Неаполитанката Де Филипис участва с частно “Мазерати” в Гран при на Белгия през 1958 г. и така влиза в историята. Ломбарди дори има точки. Или по-точно половин точка за шестото си място в съкратеното издание на Гран при на Испания през 1975 г. Тя пилотира и в “24-те часа на Льо Ман”, и в NASCAR сериите, както и в европейския шампионат за туристически автомобили, и се справя отлично навсякъде. “Аз карам, не ги нося на ръце”, отговаря Лела на въпроса как се справя с тези толкова “мъжки” автомобили.

Лела Ломбарди

Но според президента на Формула 1 Стефано Доменикали в близките пет години няма да има жени пилоти. Освен ако не се появи отнякъде нова звезда. Той би трябвало да е наясно, защото този сезон преди стартовете се промотират сериите Formula W. Там двукратна шампионка е Джейми Чадуик. 32-годишната британка винаги е твърдяла, че иска да стигне до Формула 1, но не е сигурна дали може да издържи физически. Но вече две години Уилямс ѝ дава шанс да изпробва болида за Формула 1, така че остава да видим дали ще направи и последната стъпка.

Джейми Чадуик

Петър Хераков

Редактор в Майко Мила

всички статии на автора
Споделете статията
Етикети
cross