Тотална забрана на смартфоните и таблетите в час – за това настоява ЮНЕСКО – oрганизацията на ООН за образование, наука и култура. Причината – телефоните и таблетите разсейват децата, пречат им да учат и ги правят леснодостъпни за кибертормоз.
Според ЮНЕСКО прекалената употреба на смартфони е свързана с по-ниски резултати в образователния процес и има негативен ефект върху психическата устойчивост на децата.
Тези изводи са записани в годишния доклад Global Education Monitor. В него се твърди, че забрана на смартфоните ще изпрати ясно послание, че цифровите технологии, включително изкуственият интелект, винаги трябва да бъдат подчинени на „човекоцентрираната визия“ на образованието и никога да не изместват взаимодействието лице в лице с учителите. „Не всяка промяна представлява прогрес. Това, че нещо може да бъде направено, не означава, че трябва да бъде направено“, пише в доклада на ЮНЕСКО.
„На тези, които настояват за все по-голяма индивидуализация, може би им убягва смисъла на образованието. Дигиталната революция крие неизмерим потенциал, но както бяха изказани предупреждения че трябва да бъде регулирана, така трябва и да се обърне подобно внимание на начина, по който се използва в образованието“, заяви генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азулай. „Дигиталната помощ трябва да се използва за подобряване на учебния опит и за благосъстоянието на учениците и учителите, а не в техен ущърб. Поддържайте нуждите на ученика на първо място и подкрепяйте учителите. Онлайн връзките не са заместител на човешкото взаимодействие“, добавя Азулай.
Нидерландия въвежда забрана от догодина
В доклада на ЮНЕСКО се казва, че страните трябва да имат ясни цели и принципи, за да гарантират, че цифровите технологии в образованието са полезни и не причиняват вреда както на здравето на отделните ученици, така и на демокрацията и правата на човека – например разпалване на онлайн омраза. Докладът цитира широкомащабни международни данни, които показват „отрицателна връзка“ между прекомерното използване на цифрови технологии и представянето на учениците.
За пример се дава Китай, където има поставени граници за използването на цифрови устройства. Тяхната употреба като инструменти за преподаване е ограничена до 30% от цялото учебно време. Освен това учениците имат задължителни почивки от екраните.
ЮНЕСКО анализира 200 образователни системи по света и изчислява, че всяка шеста страна ограничава смартфоните в училище по един или друг начин. Франция има такава политика още от 2018 г. Нидерландия ще въведе ограничения догодина, като решението беше обявено в началото на месеца. „Учениците трябва да могат да се концентрират и трябва да им се даде възможност да учат добре. Научните изследвания показват, че мобилните телефони са смущение. Трябва да защитим учениците“, заяви нидерландският министър на образованието Робърт Дайкхрааф.