Днес беше първият ден, в който учениците в началните класове в областите с доставени тестове, можеха да се върнат присъствено на училище след тестване.
В повечето класове имаше доброволци родители, които да помагат на учителите. Организацията изглежда добра и всичко е минало в рамките на 20-30 минути.
В 120 ОУ в София във всяка класна стая е имало присъстващ клас, разказва Оля Малинова, един от родителите доброволци. Оля има дете в 3 клас и е помагала за тестването на децата.
Освен нея днес са помагали още трима доброволци в този клас от общо седем родители, заявили готовност да съдействат за тестването.
Изключително добра организация, много подготвени учители, елементарни за правене тестове, развълнувани, че се връщат на училище деца, това разказва Оля. При тях не е имало нито един положителен тест и дори самите деца са обяснявали кое как трябва да се направи.
От целия клас е имало едно детенце, силно притеснено дали няма да даде положителен резултат. Но притесненията му бързо са отшумели в общия дух на шеги и закачки. Последното буквално, защото докато си правели тестовете, деца и доброволци си разказвали вицове, казва Оля. Всички са се чувствали добре и са били видимо в добро настроение. От целия клас са липсвали само 3 деца.
Децата са били с маски преди тестването и по време на изчакването на резултата. Учителката им е обяснила, че след това могат да останат без тях, а който предпочита – няма проблем да остане с маска и целия ден, а всички трябва да ги носят, когато са в коридора.
В 128 СУ отново в София нещата са протекли по сходен начин. За организацията на тестването ни разказа Надежда Цекулова, която е била доброволец в паралелката на детето си във втори клас.
Присъствали са 22 деца, 4 семейства са отказали децата им да бъдат тествани. Двама учители и трима родители доброволци, всичките ваксинирани, са се справили с тестването и изчакването на резултатите за под 30 минути, разказва Надежда. Училището е осигурило маски и ръкавици, доброволците също са били подготвени с такива.
Децата са били спокойни и съдействащи, знаели са какво трябва да се прави. Вероятно им е било обяснено и вкъщи, смята Надежда.
Ако изобщо е имало някакво затруднение, то е било с разтварянето на пликчетата и някои от децата са имали нужда от помощ за това.
Кристина Домозетова разказва, че тестването в класа на нейното дете също е минало безпроблемно и без положителни резултати. Децата са били 25 с един учител и трима доброволци. Времето за тестване и отчитане на резултати било под 20 минути.
Имало е осигурени материали и ясен инструктаж, а самата процедура по тестването е била лесна и бърза.
Обща нагласа на родителите
Според официалната информация на МОН паралелките, в които повече от половината ученици ще влязат в клас след тестване, са близо 63% в цялата страна. В 19 области и съгласията от родители, и броят на паралелките в начален етап, които ще учат присъствено, е над 50%. Повече от половината паралелки се връщат в училище в 21 области.
Желанието за възстановяване на присъственото обучение при редовно тестване на учениците е особено силно в София град. В столицата съгласие са дали родителите на 68,44% от малките ученици. Присъствени занятия могат да започнат за 77,94% от паралелките.
На второ място е област Добрич. Утре там могат да отидат на училище 66,6% от децата от I до IV клас в 70,18% от паралелките.
Нашата неформална анкета, която пуснахме на страницата на Майко Мила във Фейсбук в началото на тази седмица, показва сходен резултат като съотношение. От около 1900 души гласували 1300 са дали или биха дали съгласие децата им да бъдат тествани, а 608 са против.
Тестване в цялата страна
Учениците в 15 области ще продължат да се обучават онлайн, докато пристигнат поръчаните от Министерството на здравеопазването още 200 хил. щадящи теста за Covid-19.
Все още чакат Пловдив, Русе, Хасково, Бургас, Стара Загора, Сливен, Ямбол, Велико Търново, Плевен, Ловеч, Видин, Враца, Монтана, Перник и София-област.
Обществени поръчки за тестове не бяха обявени по-рано през годината, защото според министърът на образованието не е имало смисъл да се поръчват такива тестове, тъй като родителите не са били склонни да пуснат децата си на училище след тестване. Последните данни на самото Министерство на образованието, които цитирахме по-горе обаче го опровергават.
Нещо повече, изглежда, че родителите са склонни не просто да тестват децата си, но и да подпомагат в процеса учителите, които бяха натоварени с основната отговорност за това. И макар че се предвижда допълнително възнаграждение за учителите, които провеждат тестването, не малка част от тях смятат, че не би следвало те да участват пряко в този процес.
Едва ли ще е много дръзко, ако си позволим да направим извода, че голямата част от родителите, дали съгласие за тестване на децата им в училище, ще са абсолютно склонни да правят това и вкъщи, като напълно честно и отговорно подхождат към резултата.
Но дори това да не се възприеме като практика, изглежда, че тестването за Covid-19 в училище може да протича бързо и безпроблемно, както се доказа в първия ден, в който то се проведе.