fbpx
И аз съм човек

Световното, на което децата не пеят химна, а рецитират реклами на хазартни игри

7 декември 2022

По какво ще познаете, че в едно семейство се гледат мачовете от Световното по футбол в Катар? По това, че децата безгрижно пеят и рецитират реклами на букмейкъри и Еди-си-какво-си-бет. Ще каже някой “Не им давайте да гледат телевизия!”. Ами Световно първенство по футбол е! Веднъж на 4 години се случва - защо да не гледаме? 

За сериозна част от случайните футболни зрители Световното първенство в Катар беше тотален шок по отношение на рекламите. И с право - 90% от рекламните блокове са запълнени от реклами на различни букмейкъри. Понякога по 12 такива спота преди или след мач. По платените спортни канали е така от години. 

Всъщност така е в българския спорт като цяло. Почти всички отбори от елитното футболно първенство имат на гърдите си имена на букмейкъри. Първенството носи името на букмейкър. Турнирът за купата – също. Но не е само футболът. Волейболният шампион “Хебър” играе с име на букмейкър. Баскетболният и волейболният ЦСКА - и те. Букмейкър дава пари и на отбор по колоездене. Това е огромен проблем по твърде много причини, но ето четири от тях набързо. 

Всеки шие гол след гол във вратата на закона

От една страна - хазартът е болест и е абсурдно спортни клубове да рекламират тази зависимост. От втора - очевидно няма много други желаещи да дават пари за спорт. От трета - не беше ли това дейността на държавното ТОТО (поредната форма на хазарт) - да връща пари обратно в спорта? Четвъртата страна е, че уж в България има някакви регулации и закони. Които обаче очевидно са огромна врата в полето и всеки шие гол след гол в нея. 

Настоящата ситуация всъщност е категорично нарушение на чл. 10 (1) от Закона за хазарта, който забранява пряката реклама на хазартни игри, насочена към малолетни и непълнолетни лица, както и изпращането на непотърсени електронни съобщения на неограничен брой лица, в които се съдържа информация за хазартна игра. Нарушават се и разпоредбите на Закона за радиото и телевизията и Кодексът за поведение относно мерките за оценка, означаване и ограничаване на достъпа до предавания, които са неблагоприятни или създават опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата. Дали обаче медиите ще направят нещо? Кога се е случвало в България медия да откаже пари поради етични причини? Не пари, много пари. Милиони. 

Колко сериозна е хазартната зависимост

Колкото хероин. Колкото кокаин. Колкото алкохолната. Хазартната зависимост е международно признато болестно състояние. Проучвания на агенция “Галъп“ показват, че хазарт у нас играят около 3 милиона души. Още веднъж - три милиона. Това е половина население на тази клета територия. От тях около 300 000 играят редовно, макар че 86% от хората никога не са печелили нещо (така е било през 2018 г. и няма по-ново изследване). Разходите за хазарт варират между 15 и 43 лева на човек на месец. Общите разходи пък са близо половин милиард лева годишно. Замислете се това колко животоспасяващи операции са. Замислете се и друго - има ли фалирал букмейкър? 

Има ли решение

Има. И то не е забрана, защото това е равносилно на десетки хиляди души, заети в сферата и останали без работа. Плюс това казината привличат туристи, осигуряват заетост на хотели и пр. по веригата. А и никой никога не е успял да забрани изцяло хазарта. Но трябва нов закон. По-строги правила, по-строги санкции и работещ орган, който да следи и да ги прилага. Навсякъде в нормалния свят има такива органи, в България държавната комисия по хазарта беше закрита (не че тя вършеше кой знае каква работа, де).

Ето какво казват в свое становище по темата няколко организации, работещи със и за деца и семейства, сред които Национална мрежа за децата и Асоциация Родители:

“Настояваме за обсъждане на следните законодателни промени:

  1. Промяна в Закона за хазарта:
  • Забрана на всякаква форма на реклама на хазартна дейност, когато в съответното време и на съответното място на излъчване или разполагане на рекламата, както и в аудиторията, е вероятно или допустимо да има деца и лица до 21г. Забраната за разполагане на реклама за хазартна дейност да включва и рекламирането на наименованията на фирми/ дружества, които извършват такава дейност. Забраната да предвижда и санкции, като те да бъдат в по-големи размери, когато нарушението е пряко свързано с деца, например на територията на училища и спортни обекти, по време на спортни и културни обществени събития/ предавания, спортни стоки, музикални продукти, както и продукти, свързани с образованието на децата – например тетрадки, учебни програми и др.
  • Ясно и подробно дефиниране на начина и формата, под която се обозначават обектите и се предоставя информация за правилата на хазартните игри и обособяване на разрешителен режим, чрез който се одобрява конкретната информация.
  • Повишаване на възрастта за участие в хазартни игри на 21 години с цел да предпазим учениците от изкушението да се превърнат в дилъри и да ограничим достъпа до училищата.
  • Въвеждане на изискване за предупреждение за създаване на зависимост от хазарт като задължителна част от реклами, свързани със залагания. Ако рекламните блокове са вече заплатени и разпределени, настояваме в рамките на съответните реклами да има предупреждение, че хазартът може да доведе до зависимост.
  1. Промяна в Наказателния кодекс, чрез която се предвиждат много по-строги наказания за въвличане на непълнолетни лица в хазартна дейност.

Рискът от агресивната реклама на хазарт

"Подчертаваме риска, който носи агресивната реклама на хазарт, включително риска за децата и младите хора. Когато хазартът се превръща в основна мечта на нацията, това е проблем и този проблем трябва да бъде разрешен, въпреки печалбите и приходите, които се генерират", се казва още в позицията. "Този проблем трябва да намери своето решение, защото никой няма право да увеличава човешкото страдание и защото има хора, които залагат последните си два лева или дома си с празна надежда, която шумно се рекламира.”

Можете да подпишете петицията Да спасим децата от хазарта! За забрана на рекламата на хазарт, която да подтикне политиците към вземане на спешни мерки за регулация на медийното съдържание, свързано с хазартни игри и насърчаващо хазарт сред деца.

А защо ни трябва решение? Защото когато големи и осъзнати хора залагат умно - те знаят, че хазартът е забавление, за което си плащаш, и много по-често губиш, отколкото печелиш. Но за децата хазартът може да изглежда като път към лесно забогатяване, без да се налага да работиш. Тази илюзия съсипва животи.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
made by cog + weband
cross