fbpx
Образование

Скуката в клас убива любопитството. Kакви са причините за нея?

11 юни 2024
дете, училище, скука

Всеизвестно е, че скуката провокира креативността на децата, желанието да измислят нещо, да майсторят. Но скуката в училище е нещо различно. Тя по-скоро убива вроденото любопитство, с което човек опознава света.

Една книга на канадския журналист Зандър Шърман „Любопитството на училището“ дълбае именно тази тема.

По думите му, образованието като учене произтича от естественото ни любопитство и желание да опознаем света около нас. „Придобиването на знания никога няма да излезе от мода“, твърди той, защото то е самата същност на образованието и е „благо само по себе си“.

Според него обаче „съвременните училища се ръководят от учебни програми, които служат на други цели, като бъркат строгостта с енергичността, убиват любопитството и лишават ученето от удоволствието от него“.

Скуката в училище като системно преживяване

За някои деца скуката в училище е епизодично явление, но за други тя е постоянно преживяване, пишат и в Parents.com. Постоянната скука може да причини истинско страдание, апатия или разочарование.

Според Натали Гуин – педагогическа съветничка, преподавателка по училищно консултиране в университета Уолдън и терапевтка в Грийнсбъро, Северна Каролина, проблемът със скуката в клас е често срещан и е полезно не само учителите, но и родителите да се замислят как да съдействат за по-голямата ангажираност на детето към самия процес на учене.

За да се реши проблемът със скуката, от ключово значение е да се открие защо ученикът е незаинтересован от училището.

Ако учениците нямат достатъчно предизвикателства

Понякога ученици, които са по-надарени, намират училището за скучно, когато материалът не отговаря на техните интереси и способности, смята д-р Гуин. Твърде лесният вариант води до отегчение и липса на мотивация, счита и Тамеко Хейрстън-Пиги, клиничен социален работник.

Често „училището е скучно“ се свързва със „затова не си върша работата“ или „затова не внимавам“. Този тип ученици всъщност може да имат предвид, че не виждат връзка между това, което учат, и реалния живот.

Те може и да не правят добра връзка с училището, учителя, връстниците си или предметите, които изучават.

Важно е да се има предвид, че недостатъчната мотивация не означава, че детето е мързеливо. В някои случаи липсата на мотивация е свързана с усещането, че това, което учи, не е важно за него – че учебният процес няма смисъл или значение за живота му.

Проблеми с психичното здраве

Когато децата намират училището за скучно, понякога това е знак, че изпитват трудности у дома. В семейството им може да има развод, финансово напрежение, да се местят в друг дом или да преживяват смърт на близък.

Не е изключено и да имат проблеми с психичното здраве, казва д-р Гуин, като детска депресия, тревожност, безсъние или посттравматично стресово разстройство, които допринасят за липсата на интерес към училище.

„Също така учениците може да имат неудовлетворени социално-емоционални потребности, като например травма, проблеми със самочувствието или проблеми с вниманието, които може да се възприемат като невнимание.“

В някои ситуации липсата на мотивация може да е признак на синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност. Обикновено това се диагностицира още в първите месеци на началното училище, но има случаи, в които се установява доста по-късно.

Разстройството се характеризира с трудности при фокусирането, изпълняването на задачите и организацията, както и с импулсивност и нужда от много физическо движение.

Когато липсва връзка с другите връстници или с учителя

Децата, които имат проблеми с установяването на връзка с връстници и учители, може да скучаят в училище, защото се чувстват изолирани. Или защото смятат, че не принадлежат към училищната общност и че не са добре приети.

Ако между детето и учителите му не са създадени положителни отношения на доверие и уважение, може да му е трудно да знае какво да прави и към кого да се обърне, когато има нужда от помощ.

Ако има ограничени социални умения, детето може да има проблеми с намирането на приятели. Това го направи по-малко склонно да се включи, когато всички останали деца се занимават с училищната си задачи.

Ако уменията на детето се нуждаят от подобрение

Не всички ученици са на нивото на класа или притежават уменията (академични, социално-емоционални, физически или практически), от които се нуждаят, за да бъдат успешни в училище. Някои от тях все още не са развили достатъчно умения, за да учат ефективно за тест. Други може да са невродивергентни, да имат проблеми с ученето или други когнитивни различия. Тези деца вероятно се нуждаят от повече насоки или допълнителни усилия, за да отговорят на очакванията на класа и да се развиват успешно в академичната област.

Ако имат затруднения с екзекутивните функции

Екзекутивните функции са важен набор от умения, които позволяват на хората да се справят с разсейващите фактори. В тях се включва способността да се планира предварително, да се изпълняват много задачи и да се проявява самоконтрол. Ако детето има проблем с тези умения, е добре да се научи как да управлява времето си или да си създаде план за дългосрочен проект.

Децата с проблеми със зрението, слуха, подвижността или паметта също могат да се окажат отегчени, ако нуждите им не са адекватно посрещнати в класната стая.

Как да помогнем на децата?

Първата стъпка е да се открие основната причина за апатията на детето. Може да е една от изброените по-горе. Може да е нещо различно. Затова трябва да говорим с децата.

Ще можете да сте съпричастни към ситуацията им, ако наистина разберете и приемете сериозно какво се случва и как се чувстват в училище.

Номерът е да откриете какъв смисъл влага детето, когато казва „Скучно ми е в училище“. Не подценявайте опасенията му и не му казвайте просто да спре да скучае.

Каквито и да са причините за това, учениците се нуждаят от подкрепа, за да се заинтересуват от училищните си задачи, а не от осъждане, че не ги намират за интересни.


Източник: Parents.com

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross