fbpx
Новини

Не, данните на децата ни няма да изтекат от „Школо“

17 януари 2024
Снимка: Pexels

Онлайн платформата за дигитализиране на образованието у нас вече е собственост на британската компания Juniper Education. Това става ясно от сайта „Школо“.

Създадената през 2016 г. платформа напълно заменя хартиения дневник и се използва всекидневно от учители, родители и деца за администриране на извънкласни дейности. През сайта се правят различни справки и училищен календар. Предлагат се онлайн уроци, тестове, учебни пособия и има други публикации в полза на ученика. Ползва се от над 1700 образователни институции в България.

Новината беше посрещната с притеснение от родители, които изразиха мнение, че данните на децата им могат да бъдат откраднати и използвани от чуждестранната компания.

От Министерството на образованието и науката (МОН) съобщиха, че не са били информирани за продажбата и поискаха ДАНС и Комисията за защита на лични данни да направят проверка по случая.

„С цел защита на тези образователни институции министерството ще предприеме всички действия за разясняване на случая. Вече е изпратено и писмо до компанията с искане незабавно да предостави цялата налична информация, а заедно с това са сезирани и компетентните органи“, съобщават от образователното министерство.

МОН също използва електронен дневник към държавната система Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО). В момента тяхната платформа се използва от над 830 образователни институции, казват от министерството.

Juniper Education има опит в образователната сфера и работи с над 14 000 училища във Великобритания.

Компанията предоставя интегрирани софтуерни решения за класната стая, администрацията, управлението на човешките ресурси и ангажирането на родителите към образователния процес с помощта на технологии и експертиза в образованието.

От учебната 2022/2023 година всички училища в страната водят единствено електронни дневници. Условието важи и за детските градини, и за Центровете за подкрепа на личностното развитие, както и за други образователни институции.

Самото изискване да бъде премахнат хартиеният документ и да се замени с дигитален е прието още през 2016 г. По-рано директорите можеха да избират един от двата варианта или двата.

Новината за покупката на „Школо“ не беше добре приета и от голяма част от директорите.

Диян Стаматов изрази опасения в социалните мрежи, че ако електронният дневник, който създаде „Школо“, напусне изцяло българския пазар, „най-добрата алтернатива, която да го замести ще са познатите до болка хартиени дневници“. „За творението НЕИСПУО… по-добре нито дума“, категоричен е Стаматов.

Той припомни, че „Школо“ е стартирала през 2016 г. с малък екип, който за три години е издигнал на високо ниво „ефективността на комуникацията с родители, оценяването, проследимостта на всичко случващо се в училище“.

Става ясно, че сайтът е купен в края на миналата година от британската компания, но според Стаматов още не е ясно какво е наложило „Школо“ да се продаде на чужда компания, както и дали продуктът е бил оценен на българския пазар. Не са ясни и какви ще са последиците за българското образование от преминаването на платформата към английската компания.

Отново в социалните мрежи един от създателите на „Школо“ Мирослав Джоканов заяви, че данните на дневниците като оценки и отсъствия не са собственост на сайта, който само ги обработва, и те не са продадени. Той обясни, че британската компания купува българския продукт, за да го интегрират в Англия, и данните на българските ученици не представляват интерес за тях.

От поста става ясно, че данните от дневниците като оценки, отсъствия, адреси, имена и т. н. „НЕ са собственост на „Школо“. Съответно те НЕ са обект на продажба. Собственик на тези данни са училищата. „Школо“ е само обработващ орган“.

Джоканов увери, че до тези данни достъп имат единствено конкретен брой служители на Школо ООД, които са сключили специален трудов договор.

Всеки от тях е подписал декларации, свързани със защита на личните данни. Също така тези служители са преминали през обучение как да съхраняват и пазят данните. Допълнителен факт е, че има достатъчно закони, наредби и процедури, с които администраторите с достъп се съобразяват.

Така че, особено важно е да се разбере, че служителите на Juniper НЯМАТ достъп до въпросната база данни. Те също така нямат интерес към административните данни на българските ученици, пише Мирослав Джоканов.

Уточнява се, че компанията купува български продукт, за да го интегрира в Англия, а не данните, които са обработвани тук.

„Честно казано се радвам, че МОН са сезирали ДАНС и КЗЛД. Двете институции няма да открият нищо притеснително и само ще потвърдят написаното по-горе от мен. Така ще се разсеят всякакви съмнения“, казва още Джоканов.

Той изрази мнение, че МОН е бил политически притиснат и явно „има политически субекти, които трупат дивиденти изцяло върху СТРАХОВЕТЕ на хората“.

Мирослав Джоканов завършва изявлението си с думите, че продажбата на сайта е повод за гордост, а не за страх, тъй като най-големият софтуерен доставчик във Великобритания търси българска компания за помощ и всъщност българските инженери „ще имат достъп до данните на 5 МИЛИОНА англичанчета, защото нашият софтуер ще обработва тези данни и нашите програмисти в София съответно ще имат достъп до въпросната база данни“.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross