fbpx
Образование

Пет дни се оказаха показателни за липсата на доверие между училището и родителите

13 февруари 2024
Pexels

В драматичен сериал се превърна предложението да се увеличи броят на дните, в които родителите могат да извиняват отсъствията по семейни причини в училище.

След проведени няколко срещи с представители на МОН и здравното министерство, омбудсмана и родителски организации се стигна до споразумение, че това е разумно решение, при положение че страната ни е единствената в Европа, в която за извинение на отсъствие от учебния процес се блокира здравната система.

Предложението на МОН е учениците да могат да отсъстват до 15 дни в учебната година с бележка от родител до класния ръководител. До този момент родителят е имал възможност да изпрати писмено заявление за 3 дни до класен ръководител и 7 до директора (общо 10).

Целта на промяната в наредбата е да се облекчат семействата и да се намали административната тежест за директора на училището.

Промените са публикувани за обществено обсъждане на сайта на министерството и до 5 март всеки може да ги коментира.

От КНСБ обявиха, че са против тези промени.

Това е грешно решение, защото ако искаме да говорим за качество на учебния процес и за постигане на резултати, трябва да направим така, че децата да бъдат повече време в училище.

Всъщност от КНСБ не отговарят на въпроса как строгата формализация и стриктни изисквания за присъствието на детето, докато се чувства зле – кашля и има хрема, носи по-добри резултати. Не дават решение как да бъдат извинявани кратките неразположения (причинени от хронично заболяване, болезнен цикъл, мигрена), за които не е нужна бележка.

И като искаме да се стои повече време в час, не е ли по-удачно КНСБ да фокусира вниманието върху подобряване на атмосферата в училище и за учители, и за ученици? Защото по-добрата среда доказано подобрява посещаемостта и повишава на образователните резултати.

Константин Янков – председател на Синдиката на българските учители към КНСБ – Бургас, коментира пред БНТ казуса с бележките:

„Много пъти се е случвало ученик сам да напише извинителната си бележка без знанието на неговите родители“, казва той и дава пример със седмокласниците, които в месеца на НВО оставяли класните стаи почти празни „заради истерията, обхванала най-вече родителите“.

Леко назидателно и обидно прозвучават тези думи, но всъщност „истерията“ около изпитите, за която Константин Янков говори, идва и като признание, че почти всички родители пращат децата си на допълнителни уроци, тъй като наученото в клас се оказва недостатъчно за постигане на добри резултати на изпитите за гимназия.

Подобно изказване е знак и за нещо друго – за нежеланието да се търси компромис. Когато мнението на (част от) представителите на образованието се различава от това на родителите, последните биват обвинявани в незаинтересованост и безхаберие. (А щом изпадат в „истерия“ и водят децата на уроци, това безхаберие и незаинтересованост ли е?)

Директорът на столичното 119 СУ Диян Стаматов също се изказа против промяната на броя на отсъствията, като заяви, че предложението само противопоставя родители на училищното настоятелство.

Фалшивите бележки

„Фалшива бележка винаги може да се намери. Фалшиво доверие между ученици, учители и родители – не“, пише в социалните мрежи Мария Брестничка от Национална мрежа за децата.

„Как точно се различава пропускането на учебния материал, ако детето има медицинска бележка за 10 дни отсъствие и ако има такава от родител?“, пише Ирина Манушева, автор на петицията за увеличаване на дните, в които родители могат да извиняват отсъствия по домашни причини.

Между другото, не всички представители на образователната система се изказаха против промяната в наредбата. „Увеличаването на дните, в които родител може да извини отсъствие на ученик, няма да доведе до проблеми в учебния процес“, коментира в ефира на Радио Стара Загора началникът на Регионалното управление на образованието в града Милена Йолдова. Според нея тези евентуални 15 дни отсъствие не биха оказали отрицателно въздействие върху усвояването на материала от страна на децата.

Всъщност опитът да се въведе тази „скромна“ промяна (цели 5 дни повече!) се оказа важен за нещо много по-голямо. Видя се степента на сринатото доверие между училище и родители.

И това ясно се вижда от изказването на Константин Янков от КНСБ, който коментира, че тези 15 дни ще бъдат използвани „родителите да идат спокойно на почивка“.

Противопоставянето между училище и семейство не е добре за никоя страна.

Примерите по света показват съвсем различно отношение. Във Франция не са необходими въобще медицински бележки. Декларация на родител е достатъчна, за да извини отсъствията. Сходно е положението и в скандинавските страни. При по-дълго наложило се лечение здравен документ се изисква във Великобритания и Германия.

И не чухме, че резултатите от PISA на учениците в тези страни са по-ниски от българските.

Може би е крайно време учители и родители да си подадат ръка в името на децата. Да се погледнат кои са истинските проблеми в образователната система – едва ли са тези 5 дни. Нека да помислим и върху следното: ако толкова малка промяна се случва изключително сложно, то как изобщо може да се стигне до сериозните реформи, за които от толкова време говорим. Ще си останем с говоренето.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross