от 3 до 6 години

На какво играе четиригодишното дете

30 август 2022

Периодът на четирите години е важен етап в развитието на детето. На тази възраст то започва да осъзнава своята автономност и индивидуалност. Освен това се стреми към независимост и изисква от другите да уважават личността му. Съответно е важно родителите да не потискат активността и инициативността на четиригодишното.

На тази възраст детето започва да възприема възрастния не само като член на семейството, но и като член на обществото. И то с определени функции. Детето има огромно желание да изпълнява същата функция, но това не съответства на реалните му възможности. Противоречието се разрешава успешно чрез игра. Което прави игрите за развитие на деца на 3-4 години най-важната дейност. Съдържанието на играта на тази възраст е свързано с играчки и заместващи предмети (например пръчка вместо лъжица, кубче вместо компютър). По правило децата се ограничават до игра с една или две роли и обикновен сюжет. Участието на възрастен като партньор значително обогатява играта и стимулира умственото развитие на детето.

Развитието на речта при деца на четири години е един от най-значимите аспекти на общото развитие. И трябва да знаете, че на тази възраст има индивидуални различия в развитието на речевите функции. Речта на едно четиригодишно дете може да бъде подробна, последователна и дори граматически правилна. Речта на друго може да не е достатъчно ясна поради дефекти в звуковото произношение. Речта на трето може да се състои от прости фрази. Важно е родителите да помнят, че речевите модели и речникът се формират у детето главно от речта, която чува в своята среда. И за да може то да е по-напред, говорете повече с него, описвайте всичко, което виждате и четете книги заедно

Любопитството и въпросът “защо”

Най-любимото занимание на четиригодишното е да пита „защо“. Често въпросите са един след друг и изглежда детето не се интересува много от отговора. Но това не е така. Просто за него е трудно да слуша дълъг, често сложен, отговор от възрастен. Опитайте се да правите обясненията кратки и прости. Ще бъде добре, ако успеете да ги подкрепите с рисунка, с малък експеримент, който да му покажете на живо или да гледате заедно. 

Дете от три до четири години е двигателно активно, неспокойно. Физическото му развитие може да се оцени по това колко уверено ходи, слиза и се изкачва по стълби, тича, хвърля топка над главата си и я хваща, когато топката се търкаля. Обикновено децата на тази възраст обичат да се люлеят на люлка, което има положителен ефект върху развитието на вестибуларния апарат и върху цялостното физическо развитие.

Четиригодишното може да прави различни сравнения на предмети. То познава кръг, квадрат, триъгълник, комбинира предмети според формата, сравнява ги по размер (дължина, ширина, височина), знае основни (синьо, червено, зелено, жълто) и някои допълнителни цветове. Учи активно техники за самообслужване и хигиена. С удоволствие самостоятелно повтаря усвоените действия, гордее се с успехите си.

Визуално-активното мислене продължава да се развива активно при децата. Децата обичат да правят играчки и картинки от няколко части, да сглобяват конструктор, да редят пирамиди, да вмъкват картинки в рамки. Това е много полезно за развитието на фината моторика на тази възраст.

Вниманието на четиригодишното дете

Вниманието им е нестабилно. Съответно то бързо преминава от едно занимание към друго. За развитието на вниманието допринасят задачи, при които е необходимо да се сравняват обекти, да се намери същото от няколко подобни, да се вземе част от пъзел и др. Освен това слушането на кратки приказки, истории и песни тренира добре вниманието.

Слушайте заедно поне една приказка или песен. Децата помнят музиката от детството си и тя им носи приятни емоции цял живот. Това е така, защото споменът на тази възраст е неволен, фигуративен. Преобладава разпознаването, а не запаметяването. Добре се помни само това, което е било пряко свързано с дейността, предизвикало е интерес и е било емоционално оцветено. И този спомен продължава дълго време.

Игри за развитие на четиригодишното дете

Игрите за деца на 4 години трябва да са съобразени с предпочитанията им. То не бива да бъде карано да играе игра, която му се струва скучна или не му харесва. Играта трябва да бъде вълнуващо преживяване и да допринася за хармоничното му развитие.

Виртуални игри

От една страна подкрепяме мнението, че е много важно детето на тази възраст да играе с истински (а не виртуални) играчки, да рисува, да изработва самичко, да добавя кубчета и да сглобява конструктори, подходящи за възрастта. От друга страна, компютърните технологии толкова бързо и толкова активно навлизат във всички сфери на нашия живот, че би било погрешно да се отрича напълно възможността за тяхното използване в развитието на децата.

Затова, ако сте решили, че детето ви може да прекара известно време от деня пред електронно устройство, то нека играта на екрана да е насочена към развитие на вниманието, паметта, логическото мислене и речта му. Изберете игрите, които смятате, че могат да му бъдат полезни и му ги пускайте контролирано.

Игри у дома

Много игри могат да се играят вкъщи - без специални приготовления и с подръчни материали. Всичко зависи от вашето желание и старание. На четиригодишното може да му е много забавно и едновременно да се обучава и да се развива. Ето няколко опции.

Познай по описанието

Можете да опишете характерни черти на всеки познат човек или предмет. Например: „Този ​​човек е висок, има руса коса, весел е и носи очила“ (дядо). Или: „Този ​​предмет е голям, бял, в него се съхранява храна“ (хладилник). Тъй като наоколо има много предмети и познати хора, играта може да се играе с детето по всяко време и на всяко място, то никога няма да скучае. И детето ще се научи да разпознава „предмети“ по белезите им. Можете също да си смените местата - хлапето прави предположение, вие се досещате.

Какво правя

Стара игра, която всички сме играли. Можете да я играете заедно с дете или с група деца. Предполага се и се показва някакво действие. Необходимо е да се показва без думи, само с движения. Можете да покажете каквото и да било: миене на чинии, плуване, бране на гъби, хранене, дирижиране на оркестър... Ако смените ролите, детето ще трябва да отгатва какво се случва.

Изложба

Заедно с четиригодишното правете различни творби - с бои, с моливи, правете апликации. И не изхвърляйте - вместо това организирайте изложби. Мястото за "изложбата" може да бъде магнитна или коркова дъска, или пък опънато въже, на което да закачите творбите. А може да закачите голяма празна рамка (за плакати или картини) на стената и тя да е “изложбата”. 

Календар

Заедно с детето изгответе домашен календар на голям лист хартия (за най-малките - седмичен календар, за по-големи деца - за месец или година). Нека там са отбелязани с малка рисунка всичките ви празници и рождени дни, графикът на различни занимания, пътувания, прегледи при лекар и други важни събития.

Познай шума

Нека детето се обърне или затвори очи. Неговата задача е да открие какви звуци чува. Може би сте почукали по капака на тенджерата с лъжица? Или наливате вода в чаша? Прелиствате списание? Или сте отворили хладилника? Можете да сменяте ролите.

Думи с буквата: а, б, в...

Предложете да назовете обекти (животни, всевъзможни предмети или просто думи), които започват с определен звук. Например с „А“ започват агънце, акордеон, асфалт и т.н.

Познай какви плодове има в сока

Детето трябва да се ориентира по вкуса какви плодове има в сока, който пие - ябълки, портокали, череши и т.н. 

Познай какъв предмет съм си намислил

И отново варианти на различни предположения. Можете да играете с околните предмети, със снимки или с картички. Помолете детето си да се огледа (или му покажете снимка/картичка) и да назове това, за което се сеща според описанието. Такива игри учат детето да обръща внимание на разликите в характеристиките. Такива задачи могат да се дават на детето навсякъде. Разбира се, възможно е и обратното: детето прави предположение, вие познавате.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
made by cog + weband
cross