fbpx
Жените могат всичко

Моторната кралица на Дакар

5 януари 2024
Лая Санс Дакар 2024
Снимка: astara.com

Днес започна най-голямото предизвикателство в света на ралито – „Дакар“ 2024. Макар и далеч от оригиналния си маршрут в пустинята на Северна Африка, състезанието продължава да е изключително изпитание. В пясъците на Саудитска Арабия Дакар 2024 има 12 брутални етапа, покриващи 7891 км (4727 км специални отсечки), включително един маратонски, който включва над 600 км с почивка за сън. В него пилотите няма да имат контакт с отборите си.

В тазгодишното издание на рали „Дакар“ участват общо 36 жени. Най-много – 15, има в класическата категория. Най-малко са при камионите – само четири. Три от тях са в изцяло женския отбор Team De Rooy. Той е съставен от Аня ван Лоон (пилот), навигаторката Флоор Матен и Марийе ван Етекофен, която е механик. Целта пред нидерландките е проста – да стигнат финала. 

Team De Rooy - Аня ван Лоон, Флоор Матен Марийе ван Етекофен

В това отношение те имат великолепен пример – на звездата Лая Санс. Сега е нейното 14-то участие в „Дакар“. В досегашните 13 тя винаги успява да завърши и даже печели 11 от тях в категория „Мотор“ за жени. Освен това през 2015 г. записва девето място в генералното класиране при моторите, което е най-доброто постижение на жена в тази категория в историята на състезанието. Кариерата на 38-годишната испанка е изпълнена с трофеи – 14 пъти световна шампионка в трайъл и шесткратна световна шампионка в ендуро. Без да броим куп други медали, титли и награди, за които сигурно ѝ трябва отделна стая. Накратко – легенда. Но не само заради успехите. 

Въпрос на чест

Моторната кралица на пустинята е невероятно упорита. В тези 13 участия има едно, в което завършва етап в безсъзнание, но успяла някак да остане на мотоциклета. Не е помнела нищо от последните 30 километра. През 2021-ва шофира с лаймска болест и въпреки това завършва. „Въпрос на чест е да завършиш“, казва тя. 

Диего Вайехо, също участник в „Дакар“, има спомен и за друг инцидент – от 2013 г. „Двигателят ѝ се счупи и партньорът ѝ трябваше да я тегли 400 километра. Тя дишаше прах и кал през цялото време, но не се отказа. Но и никой с акъла си не е финиширал всичките си стартове в „Дакар“, разказва той за „Ел Паис“. Въпросният партньор през 2013 г. е Мигел Пуертас. Те завършват етапа последни и стигат в бивака за нощувка в пет сутринта след 15 часа теглене (и псуване най-вероятно). На същата сутрин след три часа сън Лая отново е на старта и потегля.

Децата и ралито

През 2015 г. тя постига най-добрия си резултат до момента – девето място в генералното класиране. Но с успеха идват и нападките – защо не е омъжена, дали не е чудовище, защото се справя толкова добре…

„Надявам се някой ден да се омъжа и да имам деца. Но мога и да изпусна лодката, защото ставам все по-възрастна. И, да, това ме притеснява. Да си жена е по-трудно от това да си мъж. Защото, за да имам деца, трябва да спра кариерата си. А не мога и не искам. Ако сега го направя, никога няма да се върна.“

Семейството ѝ обаче я подкрепя. Преди всяко състезание получава едно и също съобщение от майка си: „Sort i seny“ („късмет и разум“ на каталунски). Баща ѝ предпочита малко по-дълга фраза: „Когато има желание, има начин“. По същия начин Лая кръщава книгата си, в която документира онзи Дакар от 2015 г.

„Завършвам, защото не рискувам безумно. Предпочитам да остана десета, вместо седма, но да финиширам цяла“, казва тя. Разумно предвид факта, че ралито е отнело живота на 27 пилоти, откакто започва през 1978 г.

Санс и Сайнц

Лая се качва за първи път на мотор, когато е на пет години. Вместо наказание, две години по-късно майка ѝ я записва за детско състезание. Завършва последна – осма. Но е единственото момиче на старта. И осъзнава, че не ѝ харесва да губи. „Трябва да се бориш с нокти и зъби. Да тичаш, да пълзиш, но да постигнеш целите си. Да, не е лесно да си жена в толкова мъжки свят, но това ме направи по-силна. Може би имам и късмет“, казва тя. 

Моторите обаче са в миналото. От три години насам Кралицата на пустинята пилотира бъги за Astara. И то след 30 години на две колела. Всичко идва от испанската рали легенда Карлос Сайнц, който ѝ се обажда един ден, за да пилотира за неговия Acciona Extreme E team. Тя приема, макар да няма опит с коли. „Беше истински шок. Той е идолът ми. А освен това единствените дни, в които ми беше позволено да пропусна училище, бяха когато той пилотираше в рали „Каталуня“, разказва Санс.

Бъгито, с което участва в „Дакар“ 2024, е в категория T1.2, тоест задвижване с е-гориво. Е-горивото се прави от уловен въглероден диоксид/моноксид и водород, отделен от вода. За отделянето на водорода се използва енергия от възобновяеми източници. При горенето на въпросното гориво в атмосферата се отделят същите вредни емисии, каквито са спестени при начина му на производство. „Не беше лесно да сменя моторите с коли, но трябваше. Първо – за да се предизвикам. Второ – остарявам и тялото ми се променя. Трето – моторите са много рискови и може да се случи всичко“, казва тя.

Саудитската звезда в Дакар 2024

Освен Лая Санс, най-често споменаваното име е това на шампионката на Саудитска Арабия Даниа Акеел. Може и да звучи странно, при положение че само допреди шест години жените в Саудитска Арабия нямаха право да шофират, но… Акеел започва на мотоциклет и през 2021 г. минава на четириколесно возило. Миналата година, в първия си Дакар, тя завърши осма, което е отлично представяне. И неслучайно подписа рекламен договор с гиганта Red Bull. „Хората постоянно казват колко сложно е да шофираш в Дакар. Но забравят да кажат колко е забавно всъщност. 400 километра на ден? Само първият път е страшно. Сега е стандартна дистанция. Ако си мислиш постоянно, че това е трудно състезание, се самосъсипваш“, издава една от тайните си Акеел.

Между другото FIA (Световната автомобилна федерация) не дели пилотите на мъже и жени – дели ги на категории в зависимост от мощност на возилото, дали е на писта, на шосе или офроуд, какви атомобили се използват и т.н. Тоест, осмото ѝ място в генералното класиране от миналата година наистина не е за подценяване. В цялата история на Дакар само една жена е победила мъжете в автомобилната категория – Юта Клайншмид през 2001 г.

„Да искаш да се представиш добре, за да бъдеш модел за другите жени, не е най-доброто решение. Защото ти влияе и си вкарваш допълнително напрежение. Един човек не може да представя всички. Ти си атлет и си отговорен само за себе си“, обяснява Даниа. Но все пак има съвет за жените, които искат да бъдат пилоти: „Ако ви е страст, давайте – скачайте в дълбокото. Но спазвайте правилата.“

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross