fbpx
Спорт

Какъв спорт да избера за детето

16 май 2024
Pexels

Малките деца са в непрекъснато движение. Но не е за подценяване и фактът, че живеем във време, когато всеки е забил поглед в електронните устройства, затова нуждата от физическо натоварване е все по-осезаема.

Хубавото е, че има огромно разнообразие от спортове, подходящи за децата. Най-добре е спортът да е съобразен с интересите на детето и да е подходящ за възрастта му, но кой може да ви спре, ако го насочите към мятане на чук от най-ранна възраст.

Тук сме събрали някои идеи за спорт и движение спрямо възрастта на детето. И да, и бебетата могат да спортуват, представяте ли си?!

Бебета

Освен в домашна обстановка, където да правят бебешка гимнастика, те могат да бъдат водени и на плуване. Това може да стане още след първите 40 дни, но най-добре е, ако детето е поне на 3–4 месеца.

Плуването развива мускулатурата, това всеки го знае. Но с помощта на опитни треньори бебетата могат да правят различни техники във водата, които подобряват и кръвообръщението им.

Още в този период може да им предложите и разходки в планината. Вие ще се разхождате в ролята си на шерпи, а те като малки махараджи ще бъдат носени насам-натам. Важно е да подсигурите всичко необходимо: памперси, вода, шапка, допълнителни дрехи, които да слагате или да сваляте в зависимост от метеорологичните условия. Но вие това си го знаете.

Не забравяйте и козметиката против слънце, като за най-малките деца тя трябва да се избира особено прецизно. На открито експертите съветват да се приемат много течности, особено при по-висока надморска височина.

Вече има и достатъчно добър избор на раници за носене на бебе, така че и то, и вие да се чувствате комфортно. Хубаво е да предвидите достатъчно време и за спиранията за почивки, които по всяка вероятност ще са по-чести.

От 2 до 5 години

В момента, в който децата проходят и проговорят, вдигаме нивото, защото не можете да ги разнасяте където си поискате. Освен това започват да имат претенции и предпочитания какво да правят и по-важното КАК да го правят.

В тази ранна възраст децата усвояват основни движения. Научават ляво и дясно. Все още обаче са малки за организирани спортове. Специалистите препоръчват да ги насочите към неструктурираните свободни игри като тичане, танци и плуване.

Разходките в планината също са подходящи, но имайте предвид, че децата на тази възраст се уморяват доста по-бързо. Изберете подходящ маршрут, който може да включва интересна цел като например лифт, а защо не и басейн. Разходките биха били по-интересни (а с това и по-лесни), ако са в добра компания, така че може да осигурите приятели за тези начинания.

Ако вашето 3-годишно все пак проявява страст към организираните отборни спортове, какъвто например е футболът, ще се наложи да потърсите отбори, в които приемат и по-малки спортни ентусиасти. Ние такива не сме открили, но не казваме, че няма. Ако има – да се обозначат.

От 6 до 9 години

С порастването на дневен ред идват и по-сериозните и структурирани спортни занимания. На тази възраст децата вече знаят какво искат да спортуват. Уменията им в посока концентрация и координация са по-добри. Затова и отборните спортове са изключително подходящи. Запишете ги на някой от следните спортове: плуване, бягане, футбол, гимнастика, танци, тенис, бойни изкуства, баскетбол, футбол, катерене. И като казваме „запишете ги“, имаме предвид „говорете с детето и нека то само да прецени какво иска да спортува“. Другият вариант е да го запишете на всичко и да видите кой ще грохне първи – то от преумора или вие от финансов колапс.

След десетата година

10-годишните вече имат повече опит по отношение на координация и равновесие. Способни са да развиват и сложни стратегии, като на тази възраст вече може да се включат и спортове като баскетбол, ръгби, хокей, волейбол, хандбал. Наясно са с различното значение на това какво е спортен хъс и екипна работа.

Различните видове спорт

Ако детето е започнало с някакъв спорт и в един момент реши да го смени, не трябва да се отчайвате, нито пък да пренебрегвате желанието му. Оставете го да се почувства уважавано в избора си. Може да му предложите да избира и между повече от един вид спорт и да развива уменията си.

Ето и някои от най-популярните видове спорт, които децата обичат.

  • Плуване

За него казахме, че може да се стартира още от бебешка възраст. Освен че развива мускулатурата, този спорт подобрява кръвообращението и е потенциално животоспасяващо умение.

  • Ходене

За мнозина ходенето не изглежда като спорт, а като монотонно всекидневие, но съвсем не е така. Ползите от него са огромни. Може да стане семейно занимание – вдигате се всички заедно сутрин и тръгвате към хоризонта. Все пак, за да се превърне в спорт, е добре да превключите на по-висока скорост – за час да се минават около 6–8 км. Ходенето съдейства за изразходване на калориите, стимулиране на сърдечносъдовата и дихателната дейност, укрепва мускулите и ставите.

  • Бягане

Бягането вероятно е спортът, който децата практикуват най-естествено. Малките деца не са създадени за бягане на дълги разстояния, така че ако извеждате детето си на разходка, оставете то да определя темпото. Може да се каже, че това е и един доста евтин спорт, защото ви трябва парк или пътечка.

  • Скално катерене

Този вид спорт е сред малкото „природно естествени“ като ходенето и бягането. Особено добър е и защото развива мускулатурата на цялото тяло. Грижи се за подобряване на двигателните умения. Съдейства на детето да се справя с чувството си за страх. Но не и с вашето чувство за страх като родител, да се разберем.

  • Колоездене

Всяко дете с нетърпение очаква първия си велосипед, а ние тръпнем кога то ще се спусне самостоятелно и ще завърти педалите. Карането на колело ни кара да се чувстваме независими и горди от тази независимост. Също е добър повод да научите детето на пътните знаци. Първите велосипеди (като изключим тези на три колела) може да бъдат за баланс и да се предложат на детето от съвсем ранна възраст.

Стимулиране на ученето на баланс може да стане и с карането на тротинетка. Детето е изправено и балансира с единия крак, докато движи тротинетката, подпирайки се с другия.

  • Кънки

Те са чудесно средство, което помага на децата да упражняват координацията и баланса си. Не забравяйте, ако сте се спрели с децата си на тях, да се запасите със защитна екипировка – каска, налакътници и наколенки. Впрочем, защитните артикули са необходими за всеки вид спорт на колела.

  • Тенис на корт

Тенисът е сред спортовете, развиващи чудесна координацията при движението на ръцете и очите. Детето вече има опонент и затова този спорт учи не само на стремеж към победа, но и на уважение към противника. Играта е и стратегическа, тъй като е необходимо да се предвидят ходовете на другия играч.

  • Футбол

Този екипен спорт е сред най-популярните и от доста време вече не е предпочитан само от момчета, а и от момичета. Възпитава в отборен дух, стимулира сръчността на краката и може да се започне в ранна възраст. А и има достатъчно звезди от футболния свят, които могат да служат за вдъхновение на навлизащите в спорта.

  • Ръгби

Ръгбито също е чудесен отборен спорт, който учи децата на работа в екип и дисциплина. Той също така развива силата на тялото и издръжливостта.

  • Баскетбол

Играта на баскетбол има много предимства. Освен че е отборна, детето изпълнява различни роли в отбора. Учи се на бързина, ловкост, а дриблирането развива координацията ръце – крака – очи.

  • Волейбол

Волейболът развива ловкостта. Специалистите съветват към този спорт да се ориентират деца със сколиоза, остеохондроза и заболявания, свързани с обмяната на веществата.

  • Танци

Децата може да бъдат записани и на различни танци в зависимост от желанията им. От класическия балет, до модерни танци, брейк, хип-хоп, салса, народни танци. Всички те изграждат координация, развиват мускулатура и подобряват синхрона в движението с другите танцьори.

  • Гимнастика

Също чудесен начин за развиване на силата и координацията, при който децата изпробват различни движения и усещат как се развиват възможностите на тялото с правилното практикуване.

  • Йога

Макар и мнозина да смятат, че йогата е по-скоро за порасналите, децата също може да се чувстват комфортно, изпълнявайки асаните. Със сигурност ще ги забавляват пози като гледащо надолу или нагоре куче, поза планина, дърво, триъгълник, воин, самолет, полумесец. С йогата децата се учат да дишат правилно, развиват координацията и търсят хармоничен баланс. Може и да поутихнат малко, но не разчитайте много-много.

  • Бойните изкуства

Те носят изключителни предимства за деца от най-ранна възраст. Освен изучаването на определени практики и форми, чрез тях се възпитават ценности и дисциплина. Всяко бойно изкуство носи определена философия и специфични техники, които поддържат и развиват тялото, ума и духа в пълна хармония.

Независимо какъв вид спорт изберете да практикуват вашите деца, важното е, че с него те се научават на дисциплина и организираност. Умения, които ще са им от полза за всяко начинание.

И не забравяйте, особено с по-малките деца под 6-годишна възраст – преди да ги включите към определен вид спорт, отделете им време за пробен урок и ако им допадне, тогава чак ги запишете в редовните тренировки.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross