fbpx
от 13 до 18 години

Как се променя образът на тийнейджъра в сериалите

30 януари 2024
Кадър от "Еуфория". Снимка: IMDB

Тийнейджърството и неговите сътресения неведнъж са попадали във фокуса на литературата и киното. Но как се променя този особен период на порастване през годините в телевизията ще проследим с някои знакови сериали, с които израснаха няколко поколения.

80-те

Лежерното море на група тийнейджъри и по-малките им братя и сестри е овековечено в испанския сериал „Синьо лято“. Онези, които го помнят, вече отдавна не са тийнейджъри, но пък са от късметлиите, познаващи забавното детство и свободата, която имат децата далеч от родителските погледи. Оценявайки различията в поколението, заснетият в 19 епизода сериал, показва едно съвсем друго от днешното родителство, в което погледите не са вперени в децата.

Напротив, в не толкова далечното минало момчетата и момичетата попадат в полезрението на възрастните, предимно ако са сгафили сериозно и им е време да получат някой шамар, наказание или поне строго мъмрене.

Единствените възрастни, които ги разбират и проявяват емпатия към терзанията на младите, са художничката Хулия и морякът Чанкете, далеч не част от обичайните представители на възрастното поколение. На фона на красивото крайбрежие на Андалусия, тайфата, включваща деца между 8 и 17-годишна възраст, споделя преживявания като приятелството, предателството, първото влюбване, първата ревност, първия цикъл, първата среща със смъртта на близък.

Засегната е и темата за развода, който по онова време не е бил често срещан, опълчването срещу несправедливостите, извоюването на правото да се протестира, опазването на природата. Едно лято, запомнено с безгрижието, но и с драматичните моменти, които водят до израстването на младия човек. Пред блока по онова време момичетата се деляхме на такива, които харесват Панчо, и на тези, падащи си по Хави. Това, за което се чудихме, беше защо Деси трябва да е „грозната“ приятелка на русата Беа.

90-те

В това десетилетие сериалите, проследяващи турбулентата възраст, са доста повече, но сред най-добре разбиращите тийнейджърите се оказа „Тъй нареченият мой живот“.

Поставяйки реални проблеми и оставяйки героите да бъдат истински, този сериал слага в малкия си джоб много от наследниците си като „Бъфи, убийцата на вампири“, „Самотно дърво на хълма“, „Бевърли Хилс, 90210“ или „Ривърдейл“. Макар и само с един сезон (излъчва се по ABC от 1994 до 1995 г.), продукцията капсулира 90-те години в духа на гръндж поколението.

Именно там изгря звездата на Клеър Дейнс, която влезе в образа на срамежливата 15-годишна Анджела. Героинята ѝ смени цвета на косата от руса в червена още в първи епизод като предназменование за навлизането в бунтовната възраст. Последва и смяна на най-добрата приятелка, което е ключов момент за израстването, и така добродушната приятелка Шарън (Девън Одеса) е игнорирана за сметка на екцентричната и отворена по много въпроси за пораснали Рейън (Ей Джей Лангър).

Сюжетът доста детайлно изследва драмите на тийновете с техните колебания, смущения, търсения. Влиза и в дома на Анджела, където от сегашната си позиция можем да оценим колко е трудно да имаш тийнейджър вкъщи през призмата на родителите ѝ.

Образите са изградени плътно, умело са описани преживяванията, уловени са разочарованията и естествено първото влюбване на Анджела. Обектът е Джордан Каталано, изигран от Джаред Лето. Неговият празно-дълбок поглед караше мнозина тийнейджърки да въздишат, сякаш за да докаже, че в тази възраст влюбването няма общо с реалния човек, а е важна единствено представата за него.

Към финала Анджела се оказа отрезвена покрай съседа Брайън (Дево Гъмърсал), който се разхожда дълго време около нея, но до последно остана непотърсен, може би недооценен.

Сериалът беше сред напредничавите и в това, че засегна като проблем различната сексуална ориентация с чувствителния Рики (Уилсън Круз), който се превърна в олицетворение на неприетите в обществото, изхвърлен дори от собствения си дом.

Около този период, но навлизащ и в следващото хилядолетие се появява „Бъфи, убийцата на вампири" (1997–2003). В сериала е заложено желанието на подрастващите да се чувстват изключителни, различни, специфични, отявлени аутсайдери, като преоткриват скритите си сили и се еманципират.

Сценаристите пренареждат жанрово ужасите като правят така, че русата гимназистка не е убита в началото на филма, а дори напротив – оказва се избраната да се бие с вампири и други демони. Бъфи Съмърс (Сара Мишел Гелар) е единствената в поколението, която има дарба, с чиято помощ се залавя да се бори с вещици и вампири. Компания ѝ правят няколко герои, изиграни от Алисън Ханигън, Никълъс Брендън, Ема Коулфилд, Дейвид Бореанас и др.

Заигравката с метафоричните образи на вампирите като символ на хищничество и свръхсексуалност срещу дистанцираната тийнейджърка Бъфи само показва, че колкото и да са специфични възможностите на персонажите, нищо човешко не им е чуждо. В седемте сезона всеки от героите израства, за да поеме повече отговорности, да се опознае по-добре, напускайки училището и насочвайки се към колежа.

След 2000 г.

С проблемите на тийнейджърите и вечните теми за приятелството, предателството, ревността и влюбването се занимава и „Самотно дърво на хълма“ (2003–2012). Действието отново е фокусирано върху динамиката в местното училище. Този път в малкото градче Трий Хил.

Главният сюжет се завърта около взаимоотношенията на двама полубратя – Лукас (Чад Майкъл Мъри) и Нейтън (Джеймс Лафърти), които имат мисия да се докажат един пред друг, а негласната им надпревара завлича още няколко герои като Пейтън (Хилъри Бъртън), Брук (София Буш) и Хейли (Бетани Джой Ленц). Сериалът придобива популярност и има девет сезона.

С навлизането в новото хилядолетие идва и другият феномен – пробужда се по-открито любопиството към света на богатите. Красиви къщи, лъскави дрешки из тузарски район в Калифорния – навлизаме в „Ориндж Каунти: Кварталът на богатите“ през 2003 г. Сблъсъкът между бедни и богати се визуализира с историята на Раян Атууд (Бенджамин Маккензи) – момче без финансови възможности от семейство, затънало в проблеми. Неговият вид на лошо момче с бял потник (който първо Брус Уилис превърна в секси атрибут в „Умирай трудно“) накара много момичета да въздишат. Подобен герой намира място в света на богатите, след като влиза под кожата на заможната фамилия Коен, която му подава ръка.

В кръга на „докоснатите от съдбата“ е и Мариса Купър (Миша Бартън), като другите главни са Самърс Робъртс (Рейчъл Билсън) и Сет Коен (Адам Броуди). Разказът е разпрострян в четири сезона, като превръща младите актьори в звезди, а действието из бляскавия живот край басейни и лъскави лица се оказа вкусна хапка, която отвори апетита за подобни истории впоследствие.

Сценаристите измислят куп перипетии пред главните персонажи – свръдхози, пожари, юмручни боеве, които на моменти идват в повече. Дори един от създателите на сериала – Джош Шварц, споделя, че съжалява за драматичната смърт на Мариса в трети сезон.

След 2010 г.

Темата за богатите е продължена и в следващото десетилетие с „Клюкарката“ (2012 г.). Главните героини тук са женски образи – Блеър Уолдорф (Лейтън Мийстър) и Серина ван дер Уудсен (Блейк Лайвли), които са в непрекъснато съперничество, въпреки че са и най-добри приятелки. Около тях се заформя кръг от богати и не толкова богати (не)приятели, които влизат и заемат различно място в живота им, а изцепките на главните персонажи лъсват с изключителна бързина в интернет пространството, уловени от Клюкарката – тайнствена личност от техния кръг, която е готова да разкаже всичко. А то не е хич малко.

В компанията на двете лидерки влизат богаташите Чък Бас (Ед Уестуик) и Нейт Арчибалд (Чейс Крауфорд), както и бедните Дан и Джени Хъмфрис (Пен Баджли и Тейлър Момсен), които живееха в тавански апартамент в Бруклин). Към тях се присъединява и Ванеса Ейбрамс (Джесика Шор). Оказа се, обаче, че не само сред богатите, но и от тези, които искат да са като тях, няма невинен.

Възходите и паденията на жителите на Горен Ийст Сайд нямат край, а редом с тийнейджърските драми лъсват и тези на техните родители. Базиран на книгата на Сесили фон Зигесар, сериалът в шест сезона доказва, че и богатите понякога плачат.

В това десетилетие светът на тинейджърите е представен и с „Малки сладки лъжкини“ (2010–2017).

Създаден по книгита на Сара Шепърд и от продуцентите на „Клюкарката“, жанрът този път е с вкус на криминале. Тийн драмата малко напомня на „Знам какво направи миналото лято“. В центъра на историята са четири приятелки – Ария (Луси Хейл), Хана (Ашли Бенсън), Спенсър (Троян Белисарио) и Емили (Шей Мичъл), които преживяват труден период след изчезването на приятелката им Алисън (Саша Питърс).

Наивността на подрастващите в тази история е напълно загубена и никоя от главните героини не притежава такава. Всяка крие тайни, страхове и не е на „ти“ с повечето добродетели. Заснет между 2010 и 2016 г., сериалът в седем сезона успява да извоюва вниманието на аудиторията, като подчертава красотата на четирите гимназистки, скрили под тъмни очила и перфектен външен вид неудобните истини. Тайните обаче имат неприятното свойство да излизат наяве, особено ако година след изчезването на Али някой с „А“ не започва да им изпраща съобщения.

След 2020

В това десетилетие тийнейджърите не са онези, които бяхме ние през 80-те и 90-те. Знаят какво са социални медии, изкуствен интелект. Много често младите се оказват по-наясно с живота от своите родители. Именно такъв е случаят с „Джини и Джорджия“. Джини е едва на 15, но е много по-зряла от майка си, родила я, когато е била почти на нейната възраст. Поела отговорност, която не е за плещите ѝ, героинята се опитва да живее своя живот, докато прикрива неразбориите на майка си, но това се оказва сложно начинание. Емоционалната ѝ нестабилност засяга много важна тема за напрегнатото всекидневие на днешните тийнейджъри като депресиите и самонараняванията на фона на шегички и на желанието всичко извън дома да изглежда лъскаво и перфектно.

Отново в училище с Never Have I Ever. Главната героиня е Деви, която преживява сложен период след внезапната смърт на нейния баща. Героинята има верни приятелки и обект на желанието, приличащ по нещо на Джордан Каталано от „Тъй нареченият мой живот“, но тук героят прави опит да се промени и да не разчита само на красивата си външност.

Сериалът в четири сезона засяга темите за извоюването на мястото си в йерархичната стълба в обществото и жертвите, които всеки прави, за да достигне там, където иска, като често пътят е осеян със сълзи и грешки. А случващото се е коментирано от тенис звездата Джон Макенроу. Това, което обаче прави впечатление, е колко леко главните герои излизат от терзанията и приемат някак почти рационално случващото им се, дори влюбването.

Отново сме в гимназията със Sex Education. Този път с Отис (Аса Бътърфийлд) – съвсем неопитен в любовната страна за разлика от неговата майка (Джилиан Андресън), която е сексуален терапевт. Подложен на всякакви въпроси, които тийнейджърите предпочитат да избягват да дебатират с родителите си, героят се оказва вещ в занаята или поне на теория.

С отворената по всякакви въпроси Мейв (Ема Маки) решават да споделят опит, създавайки тайна клиника за съвети от всякакъв характер. Но освен темата за секса, погледнат не като тема табу, а като част от живота, на персонажите се налага да се справят с проблеми от всякакъв характер.

Краен поглед върху света на тийнеджъра като човек, узнал всички тайни на битието, прави Сам Левинсън в „Еуфория“. Сериалът нищи тъмната страна от живота на младите, без да спестява стряскащите теми за наркотиците и секса. В този сериал отсъстват сантиментът и наивността. А човек може да предозира с всички въпроси, от които родителите се страхуват.

Всекидневието е представено през гледната точка на Ру (Зендая), трудно справяща се с живота си, често лъкатушеща на границата със смъртта. С един родител по-малко и с диагностицирани психични проблеми героинята е лекувана с всевъзможни медикаменти, които пък ѝ съдействат да стане зависима.

Зендая прави може би най-силната си роля на саморазрушаващ се млад човек, наясно с възможностите си и със способността си да се самоанализира. Създаден по едноименен израелски сериал, драмата на Сам Левинсън (излъчван от 2019 до 2022 г.) прави задълбочен поглед и върху другите главни герои, сред които водещи роли имат Джейкъб Елорди, Сидни Суини, Мод Апатоу и Ангъс Клауд, който пък загуби живота си едва на 25 години, именно след прием на свръхдоза.

Мрачен, на места труден за гледане, „Еуфория“ (и последвалият сериал на Левинсън „Идолът“, който засяга същата тема, но сред замесените в шоубизнеса) сваля напълно розовите очила, през които сме свикнали да мислим, че гледа младият човек. Нещо като горчиво предвкусване какво може да последва, ако тийнейджърът не усети подкрепата и се остави да потъне в собствения си свят, който в тази възраст притежава стряскащо заредена дълбочина.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross