fbpx
Образование

Как изкуственият интелект ще промени образованието

9 юли 2024
Pexels

Децата и тийнейджърите се насочват към технологиите с изкуствен интелект като ChatGPT, но какво означава това, когато става въпрос за работата им в училище?

ChatGPT

ChatGPT е бот за генериране на текст, създаден от лабораторията за изкуствен интелект Open AI. Той е само един от многото, появили се през последните месеци и години, и бързо очарова и ужаси онези, които го тестваха, за да видят какво може да прави.
Нуждаете се от версия на химна, написана в стила на бродуейския мюзикъл „Хамилтън“? Или пък есе от 500 думи за колеж, което да обясни защо един зрелостник би искал да учи в определен университет?

ChatGPT може да създаде изненадващо впечатляващи версии по горните задачи за 30 секунди, че даже и за по-кратко време.

Въпросът за бъдещето на образованието се постави на дневен ред, тъй като учениците могат да получат достъп до инструмент като ChatGPT, който е оприличаван на калкулатор за писане, и да се осланят на него, за да изпълнят домашните си.

The New York Times съобщи, че държавните училища в Ню Йорк и Сиатъл вече са забранили напълно използването на ChatGPT от учениците, но Ню Йорк отмени решението си през май 2023 г.

След това, за също толкова кратко време, програмисти – някои от тях все още колежани – започнаха да разработват приложения, които могат да откриват текст, генериран от изкуствен интелект.

Какво всъщност означава изкуствения интелект за образованието

И сега какво? Как ще се отразят инструментите като ChatGPT на образованието в бъдеще? Преподавателите твърдят, че изкуственият интелект ще промени образованието, но все още не е ясно как точно.

„Трябва да се научим да го използваме, защото той няма да изчезне“, казва Лилиан Гилбърт, учителка по английски език в гимназията в Джупитър, Флорида. „Не виждам „зло“ в ChatGPT. Той е неизбежен. Спомням си, когато трябваше да ходя в библиотеката и да използвам книги за проучвания, но сега мога да потърся информацията в Google на компютъра си. Или когато използвах пейджър преди мобилния телефон. Светът се развива.“

Гилбърт вече е използвала ChatGPT в класната стая, като е накарала учениците си да анализират отговорите и да обяснят къде отговорът, генериран от изкуственият интелект, е слаб и се нуждае от доразвиване. „Мисля, че това може да бъде невероятен инструмент за обучение“, казва тя.

Възприемането на продукти с изкуствен интелект е от съществено значение за учителите, смята Гилбърт. „Разбирам опасенията, свързани с него. В света на образованието обаче трябва да се научим как да се адаптираме – нещо, което учителите са свикнали да правят и правят добре. Това означава, че трябва да бъдем изобретателни. Така както трябваше да бъдем изобретателни, когато настъпи пандемията, да преоценяваме на какво наблягаме в класната стая, да позволяваме на учениците да се борят, без да ги наказваме, да помагаме на учениците си да израстват като критично мислещи хора.“

Как технологиите с изкуствен интелект могат да бъдат от полза за учениците

Макар че най-големият страх около ChatGPT е свързан с академичната нечестност, определението за измама невинаги е толкова ясно, колкото си мислим, че е, казва Джонатан Мeър, доктор по икономика, професор и директор на бакалавърските програми по икономика в Тексас А&М.

Д-р Мeър, който следи отблизо развитието на ChatGPT в рамките на работата си по изучаване на икономиката на образованието, вече е хванал ученик, който се опитва да използва бота, за да изпълни седмичната си домашна работа по икономика, което според него е неподходящ начин за използване на инструмента.

Въпреки това той вижда, че технологията може да бъде от полза за някои студенти с одобрението и насоките на техните преподаватели.

„Къде е границата между това приятел да прочете есето ви и да ви даде предложения, да отидете в учебния център и преподавател да ви покаже как да променяте параграф, да инсталирате Grammarly на компютъра си или да използвате ChatGPT? Тук няма ясно правило. Това е наистина специфично за контекста.“

Д-р Мeър, който е баща на две деца в училищна възраст, казва, че ChatGPT и подобни продукти могат да имат различно значение за различните етапи от обучението на детето.
„Не можете да позволите на третокласник да го използва, когато се учи да пише съчинение“, казва той. „Може ли докторант да го използва за писане на статия? Не виждам защо не.“

ChatGPT може да се използва като допълнение или заместител на работата на учениците, казва д-р Мeър, и преподавателите ще трябва да подходят творчески към структурирането на задачите си, знаейки за съществуването му.

„Това означава повече работа за преподавателите, което е проблем. И съответно означава преосмисляне на нещата“, казва той.

А каква е равносметката?

Гилбърт вижда в ChatGPT възможност за родителите да говорят с децата си за важните неща и за истинската цел на образованието. „Като родители трябва да им обясним какво е морал и какви са последствията, които възникват, когато не са аналитично мислещи. Не искаме в крайна сметка да се окажем огледално отражение на хората в „УОЛ-И“, казва тя.

„Наскоро ми се наложи да проведа откровен разговор със сина си, който е в прогимназия и е на светлинни години по-напреднал в областта на технологиите от мен. Той искаше да използва ChatGPT, за да съчини текст. Да бъдем открити по отношение на почтеността, академична или друга, е важно за изграждането на характер у нашите деца.“

„Научете децата на честност. Посочете им какви може да са последствията и как да използват новите възможности отговорно.“


Източник: Parents.com

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross