fbpx
Ние и детето

Естествени последици: Преосмисляне на наказанията при децата

6 юли 2024
Pexels

Как да рециклираме старите наказания, с които са ни възпитавали нашите родители, за да бъдем по-полезни на децата и на себе си, обясняват от Parents.com. Според статията, ако позволим на детето си да се учи чрез естествените последици от действията си, то е по-вероятно да разбере резултата от тях. Ето как да създадете „положителни“ наказания за децата.


В миналото дисциплина често означаваше отнемане на привилегии за лошо поведение.

Ударил си брат си? Никаква телевизия за една седмица. Не си свършил задълженията си? Забрави за мола.

Макар че класическите подходи за дисциплиниране могат да накарат децата да сътрудничат в краткосрочен план, Американската академия по педиатрия (ААП) показва, че това не е най-добрият начин за преподаване на житейски уроци, и в някои крайни случаи всъщност може да бъде вредно.

В наши дни много експерти насърчават родителите да оставят децата си да изпитат „естествените последици от техните действия“. Ако детето ви отказва да си облече якето, нека му стане студено и вероятно следващия път няма да се бори.

Логичните последствия предполагат по-голямо участие на възрастните, но те също са свързани с лошото поведение. Ако детето ви изтича на средата на улицата, то трябва да ви държи за ръка до края на разходката ви. Именно тази връзка му помага да разбере и да се поучи от последствията на своите действия.

Звучи лесно, нали? Истината е, че този подход не върши работа всеки път, но може да ви е от полза в повече ситуации, отколкото предполагате.

Но как да се научим да приемаме естествените последствия от действията си?

Характеристики на естествените последствия

  • Целенасочено

Целенасоченото наказание е точно обратното на случайно подбраното. Така например ако детето ви направи бъркотия, последиците за него трябва да се свързани с това да я почисти, а не да не може да играе на таблета.

  • Уважително

Естествените последствия от грешните действия на детето не бива да включват опити за засрамване или унижение от ваша страна. „Детето и бездруго се чувства зле, когато направи нещо нередно“, казва д-р Джейн Нелсън, авторка на поредицата Positive Discipline. „Ако му повтаряте „Аз ти казах“ или ако го засрамите по някакъв начин, ще намалите възможността да осъзнае поуката, защото то ще спре да преработва преживяването и вместо това ще се съсредоточи върху вината.“

  • Разумно

„Разумно“ означава, че последствието трябва да бъде задача, с която детето ви може да се справи – предвид възрастта и знанията му – и която е пропорционална на лошото му поведение. Това ще му помогне да се концентрират върху стореното, а не върху възмущението му от вас.

Ако тригодишното ви дете се забавлява и преобърне кутия с мляко, не очаквайте от него да измие целия под. Вместо това избършете разлятото заедно. Ако откаже, поставете ръката си внимателно върху неговата и направете физическото движение заедно, предлага Фран Уолфиш, доктор по психология, авторка на книгата The Self-Aware Parent.

Ако крещи неконтролируемо, можете да го държите в скута си, след като поне част от бъркотията е почистена. Когато плачът спре и усетите как мускулите му се отпускат, похвалете го, че е успяло да се успокои и просто продължете напред.

Ако детето е по-голямо, може да не се съгласи да изпълни задачата. Не се поддавайте на желанието да се ядосате или да го оставите да се измъкне от ситуацията.

Можете да помогнете да се разсее от спора, като предварително споменете за последствията („Забелязах, че навсякъде има нахвърляни опаковки от дъвки. Моля, изхвърлете опаковките в боклука, защото в противен случай няма да има повече дъвки.“)

Когато предварителното предупреждение не е възможно, помогнете им да измислят решения на проблема, в който са се забъркали.

Например може да кажете: „Сигурно си разстроен, че си забравил, че презентацията ти трябва да бъде предадена утре. Разбирам, че искаш да отида сега да ти купя тези материали, но вече е късно и няма как да го направя. Имаш ли нужда от помощ, за да измислиш нещо, което можеш да направиш с материалите, с които разполагаме?“

4 начина за създаване на ефективни последствия за децата

  • 1. Свържете естествените последици със задачи.

Естествените последствия са доста ясни, ако детето ви е направило нещо, което не е трябвало да прави. Въпреки това много родители се затрудняват, когато децата им не изпълняват неща, които трябва (например домашните задължения), а естественото последствие (мръсна къща) не би ги трогнало.

„Когато кажете на детето си „Ако не си прибереш изпраните дрехи, няма да гледаш телевизия“, това е наказание, защото връзката между изпълнението на задължението и гледането на телевизия не е пряка“, казва Маделин Суифт, авторка на книгата Discipline for Life: Getting It Right With Children.

Освен това „Ако не…“ звучи като заплаха. Можете да преобърнете изречението в логическо следствие, като замените конструкцията с „Когато...“: „Когато приключиш с подреждането на прането, тогава можеш да си догледаш предаването“.

По този начин изразявате принципа, който вероятно бихте искали децата ви да спазват: прави това, което трябва, преди онова, което искаш.

  • 2. Представете привилегията като естествена последица от отговорността

Друго правило, което трябва да подчертаете, е, че привилегията е равна на отговорност. „Нашето семейно правило е, че всички играчки трябва да бъдат прибрани на мястото им до края на деня, а всяка оставена играчка е храна за кофата за боклук“, казва Ейми Къртеш, майка на пет деца на възраст от 4 месеца до 10 години.

„Децата ми знаят, че ако не поемат отговорност за вещите си, последицата е, че ще загубят привилегията да ги имат. Само тригодишното го моля да прибере нещо, а не просто да го изхвърли.“

Ако предпочитате да не сте толкова строги, можете да поставите играчките на висок рафт или в кутия в друга стая и да ги върнете, когато детето ви покаже, че е подредило останалото.

Това е ефективно не само за материалните, но и за нематериалните привилегии. Ако детето не може да се справи с отговорността да играе добре с братята и сестрите си, то губи привилегията да играе с тях. Когато не ви говори с уважение, то няма да има привилегията да бъде изслушвано.

Вместо да му кажете „Не смей да ми говориш по този начин!“, спокойно обяснете: „Ще се радвам да обсъдим, когато си в състояние да говориш с уважение. Можеш да ме намериш в моята стая, когато си готов.“

  • 3. Кажете истината

Родителите често пренебрегват най-простата стратегия: казването на истината. Например, ако детето ви се е държало лошо през целия ден и след това попита „Можем ли да излезем на сладолед тази вечер?“, продължете и кажете това, което мислите: „Знаеш ли, след начина, по който се държа днес, наистина не ми се иска да те извеждам на сладолед.“

Поуката? Когато постъпвате неправилно с хората, е малко вероятно те да направят нещо повече за вас.

  • 4. Имайте резервен план

Дори и с тези правила, ще има случаи, когато наказанията с „естествени последствия“ няма да сработят. Например няма да е от полза, ако детето ви смята, че естественото последствие не е голяма работа (примерно кариес в резултат на отказа да си мие зъбите). Или ако позволението да изпита последствието може да нарани някой друг (няма как да го замеряте с камъни, само за да види какво е чувството).

Освен това търсенето на логично последствие изобщо не е първото, което ви идва наум, когато бързате за някъде, например за детската градина.

Всъщност авторката на книги за родители Маделин Суифт казва, че никога не бива да се търси някакво последствие прекалено упорито: „Ако то не е очевидно ясно, вероятно не е правилната стратегия.“

Други примери за стратегии, които могат да сработят, когато естествените последици няма да помогнат, включват:

  • Решаване на проблеми
  • Пренасочване на малкото дете към подходяща дейност
  • Семейни срещи (с деца на възраст 4 и повече години)

Имайте предвид че естествените последици могат да бъдат полезни, но не е задължително да са единствената мярка. „Те са само един от инструментите във вашия набор от средства за дисциплина", казва Суифт. „Чукът е много важен за всеки строител, но ще му трябват и други инструменти, за да построи къща.“

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross