fbpx
от 7 до 12 години

Бум на деца, рекламиращи козметични продукти

18 март 2024
деца TikTok козметични продукти

Всички знаем, че децата имитират всичко, което виждат. А в ерата на интернет това, което виждат особено често онлайн, е натрапчива употреба на козметични продукти. Културата на грижа за кожата става все по-разпространена. Думи като „серум“, „ретинол“, „колаген“, „пилинг“ и „хиалуронова киселина“ са станали част от общуването. И в това няма нищо лошо – чудесно е човек да се грижи за себе си. Проблемът е в прекаляването с комуникацията.

Оказва се, че вече имаме нова -рексия – козметикорексията. Това е пристрастяването към грижата за кожата, дефинирано от прекомерно купуване и използване на козметични продукти. Феноменът е забелязан най-вече сред жените и това не е учудващо. Проблемът обаче е, че в последните години възрастовата граница рязко пада.

Тенденцията се забелязва много лесно онлайн. Функцията за търсене в платформи като TikTok или Instagram ще ви изкара десетки, стотици млади хора, обясняващи рутинните си грижи за кожата, показвайки козметични продукти сякаш са играчки. В един видеоклип 9-годишно момиче минава по пътеките в магазин за красота и добавя продукти в кошницата си. „Ще ѝ ги купя и ще ѝ позволя да ги използва“, обяснява майка ѝ, която държи камерата. Публикацията е придружена от #SephoraKids и е споделена от акаунта на Candela y la Dani, който има повече от 13 000 последователи в TikTok. В платформата има безброй подобни примери.

Sephora Kids и техните майки

За да си отворите акаунт в TikTok, трябва да сте навършили 13 години. По-малките деца могат да се показват само в акаунти, които се администрират от възрастен. Поради този факт в много от видеата с хаштаг SephoraKids майките стоят до тях, докато нанасят продуктите им. Каси, 6-годишно момиче от САЩ, се взира в камерата до майка си, споделяйки своята грижа за кожата на лицето и за грима си (?!). Клипът ѝ е гледан 33 милиона пъти.

Oбемът на подобно съдържание в дигиталните платформи е впечатляващ. Само в TikTok има около 17 милиона публикации с хаштаг #skincare. Таговете #SephoraKids и #ChildSkinCare са събрали повече от 400 милиона гледания.

Някои майки стигат доста далеч, като организират специални „козметични партита“ за деца. Като детски рожден ден, но вместо сандвичи и игри, има процедури. „Това е единственото парти досега, за което никой не каза „не“. 100% успеваемост на поканите – всички искаха да дойдат”, разкава Аби Брас пред CBC/Radio-Canada. Дъщеря ѝ Лондон има свой собствен ъгъл с козметика в стаята си. И следи няколко други деца, които показват как използват козметика. При това някои от продуктите, които те рекламират са на стойност над 100 канадски долара (над 130 лв.). Лондон има забрана да пуска публично видеа как използва козметика. Но тя се записва и ги пуска на приятелки. „Следя всичко, което се купува и използва. И докато го правя, мисля, че нещата са ок. Разбира се, често виждам съдържание, което не е добро или подходящо за нея. Тогава го блокирам и обяснявам какъв е проблемът“, казва Аби.

Разрастващ се бизнес

Ефектът на TikTok е почти винаги един и същ. Eдин или няколко създатели на съдържание записват как използват и препоръчват продукт или марка. Клиповете стават вайръл и скоро след това кремовете, серумите и маслата изчезват от рафтовете. Въпросните инфлуенсъри пък получават пари, за да популяризират определени продукти, и колелото се завърта.

Една от най-новите любими марки на младите фенове на грижата за кожата е Drunk Elephant. Това е линия от кремове за „чиста красота“. Марката твърди, че „избира съставки въз основа на биосъвместимост“. Drunk Elephant беше купена от японската бизнес група Shiseido през 2019 г. за 845 млн. долара. Ако се разровите в мрежата и потърсите информация за бранда, ще попаднете на доста постове и коментари, в които обявяват концепцията им за подвеждаща или директно за измама.

Как се избират съставки въз основа на биосъвместимост, ние не знам, но продавачи в козметични магазини по цял свят разказват за деца, които търсят продукти по име, без да знаят за какво служат. Причината – повечето деца не осъзнават, че гледат реклами. А това се случва постоянно в социалните медии. В Канада резултатите говорят сами – 18% увеличение на годишна база на оборотите на козметичната индустрия. И тъй като става въпрос за деца на възраст около десет години, този бум няма да свърши скоро. 

Според някои статистически проучвания глобалните продажби на продукти за грижа за кожата на деца и бебета възлизат на приблизително 4,6 млрд. долара през 2021 г. „Оценява се, че този пазар ще расте стабилно през следващите години до около 5,7 млрд. долара през 2028 г.“, се казва в Statista.

Какво смятат дерматолозите

Едва ли ще ви изненадаме, като ви кажем, че все повече дерматолози казват, че те имат все повече работа. И че пациентите стават все по-малки. „Дойде 13-годишно момче и ми разказа какви кремове, маски, шампиони използва – общо 8–9 продукта. И това е все по-често срещано явление. Отговорността до голяма степен е на социалните мрежи“, пише дерматологът Алехандро Лобато.

Скорошно проучване, проведено в САЩ, се фокусира върху причините и ефектите от тази тенденция. Козметиката съдържа съставки, които в повечето случаи не са подходящи за непълнолетни. Освен това в нея има и мощни активни съставки. Като резултат естествено се е увеличил контактният дерматит. 

Проблемът е ясен – непълнолетните използват продукти, от които не се нуждаят. Например ретинол, хиалуронова киселина и кремове против бръчки. Продукти, които биха имали смисъл, когато стигнат възраст 25–30 години. 

Последствията не се ограничават само до физическите въздействия. Психичното здраве също е застрашено – може да има проблеми със самочувствието, тревожност и депресия. Които и без това тийнейджърите генерират на конвейер. „Търсенето на гладка, перфектна кожа от ранна възраст е нереалистично. Кожата на всеки човек има някакъв вид несъвършенство“, добавя Лобато.

„Кожата на децата и на тийнейджърите се развива постоянно. И съответно е много по-лесно да пострада от различни продукти“, казва дерматологът Каръл Пърл. Според нея за децата са подходящи три продукта – овлажнител, слънцезащитен крем и почистващ лосион. 

Деца с повече милиони, отколкото години

Акаунтът на Garza Crew в TikTok има 4,9 милиона последователи. Видеоклиповете, направени от нейната майка, я показват като 7-годишно американско момиче. Със своите блестящи млечни зъбки тя представя гримове и продукти, които купува като професионалист. Тя също така отделя време, за да говори какво означава да си Gen Alpha инфлуенсър: „Разбира се, че сме обсебени от грижата за кожата. Разбира се любимите ни магазини са Sephora и Ulta. Разбира се, че нямаме играчки“. Звездата от клиповете на Garza Crew твърди, че е купува гримове със сестра си, която е на същата възраст, откакто и двете са на по шест години. Всички нейни видеоклипове са монетизирани.

@garzacrew

Let’s get a spray tan @airbrush tans by hannah

♬ Walking Around - Instrumental Version - Eldar Kedem

През септември списание Forbes публикува класацията на най-добрите творци за миналата година. В списъка блестеше 9-годишният Райън Каджи, който прави ревюта на играчки. Благодарение на своите 36 милиона последователи, той е спечелил 35 млн. долара през 2023 г. Семейството му превърна онлайн влиянието му в компания, наречена Ryan's World, която продава играчки, настолни игри и дрехи.

Това е съвсем логично – според проучването Generation Alpha: The Real Picture в САЩ поколението алфа има влияние и покупателна способност над възрастта си. „Около една трета от тийнейджърите имат банкова сметка, до която имат достъп“, се казва в доклада. В него изследователите заключават, че тези деца имат по-високо социално съзнание от ранна възраст и че ще станат потребители на големи марки по-рано.

Така не отглеждаме щастливи деца

„Без съмнение най-младите прекарват най-много часове залепени пред екраните. А те са тези, които по някакъв начин обучават децата“, казва психологът Силвия Алава. „Хората, които децата следват в социалните медии, често показват непостижими реалности. Tялото и мозъкът могат да бъдат засегнати от прекомерното излагане на социални медии по нездравословен начин“, добавя Алава. Тя е автор и на две книги Queremos hijos felices - lo que nunca nos enseñaron de 0 a 6 años („Искаме щастливи деца – това, на което не ни научиха до 6 години“ и ¿Por qué no soy feliz? Vive y disfruta sin complicarte la vida („Защо не съм щастлив? Живей и се наслаждавай без да си усложняваш живота“).

Проблемът е в свързването на щастието с този идеализиран физически образ, тъй като това води до разочарование. Проучване на Facebook от 2021 г., предназначено за вътрешна употреба, но станало публично, показва, че социалните медии влияят на настроението на младите хора. Повече от 40% от потребителите на Instagram казват, че не се чувстват привлекателни, докато използват приложението.

Това предизвиква перфектната бура. От една страна, имаме деца, които искат да бъдат харесвани и да са част от някаква група. Деца, които прекарват много време пред екраните. А от другата, фирми за козметика, които имат огромен опит как да продават продуктите си. Тепърва ще виждаме резултатите на тази буря, но още отсега може да се предположи, че е много съмнително да са положителни.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross