Нашата майка експат Дарина Рангелова днес ни разказва за една най-обикновена детска градина в Канада, каквато са посещавали и малкият ѝ син, и дъщеря ѝ.
Този разказ звучи необикновено за българските стандарти. Освен това е много любопитно да разберем как може да изглежда съвсем началното образование, тъй като се предполага, че съвсем скоро и в България предучилищната ще е задължителна за децата на 4 години.
Детската градина в Онтарио е всъщност предучилищна. Тя е за децата на 4 и 5 години - junior kindergarten и senior kindergarten, и е в училище. Не е задължителна. На 6 години тръгват в 1 клас.
Започват в 9:00 часа и свършват в 15:00, както и всички други в училището (има леки вариации между училищата). Не може да го водиш по-късно и да го взимаш когато ти падне, просто са като на училище. Те не са там, за да ги отглеждат, докато си на работа, а за да ги подготвят за истинското училище, затова си имат и междучасия като учениците.
Стаите са големи, с обособени различни кътове, а тоалетната е във или непосредствено до стаята и не ползват тази за големите. Стаите са като в детска градина с играчки, пуфове, дивани, много ми харесват.
За съжаление заради Covid-19 са премахнати всички неща от текстил, които не могат да се бършат, и в момента стаите са голи, само с маси и столове.
Не се спи в детската градина, а следват графика на училището. Да, изморяват се, Тина редовно заспива в автобуса на път за вкъщи.
Извеждат ги три пъти на ден, точно както и останалите ученици, но имат определено място в двора и не се мешат с големите. Нашият борд е определил, че не се извеждат, ако температурата падне под -20 или има буря. Заради Covid-19, каквото може, се учи навън.
Да, и в дъжд и сняг излизат. Затова от ранна зима до късна пролет децата ходят със ски екипи, защото освен в снега, през пролетта се въргалят и в калта. В детската градина на Тони през зимата на двора имаше големи ледени късове, оцветени в различни цветове, които децата ближеха и после просто ги хвърляха в снега. Бях току-що пристигнала и бях потресена.
Сега за обучението. В детската градина/ предучилищната то е свързано в четири рамки. Първите две се фокусират върху детето.
Първата рамка е belonging and contributing (принадлежност и принос). Създаване на усещане за свързаност с другите, създаване на отношения и възпитаване на това да имаш принос като част от група и общност. Развиване на разбирането как хората се свързват помежду си и със заобикалящия ги свят. Полагане на основите за развитие на чертите и нагласите за отговорно гражданство.
Това всъщност значи, че се учат да общуват по подходящ начин.
Втората рамка е self-regulations and well-being (саморегулации и благосъстояние). Развиване на способност да разбират своите собствени мисли и чувства, да разбират, че другите могат да имат различни мисли и чувства и да уважават това. Учат се да разбират и управляват емоциите и импулсите си, да намират решение и да знаят, че техните действия имат последствия. Децата научават да уважават себе си и другите и се насърчават да се грижат за себе си и останалите.
А това с две думи значи, че се учат на самостоятелност.
Третата рамка е demonstrating literacy and mathematics behaviour или по-просто - полагане на основите за ограмотяване. Сравняват и мерят нестандартни неща като въже, стъпки, кубчета и т.н. Учат се да броят, разделят думите на срички с пляскане на ръце, учат се да разпознават буквите и учат/наизустяват кратки думи (key words) и после лесно ги разпознават и “прочитат”, учат да разпознават римуваните думи и подобни. Нямат тетрадки и помагала. Учителката разпечатва материали за оцветяване и каквото е необходимо.
И четвъртата рамка е problem solving and innovating.
Учат се да разпознават материали - дърво, пластмаса, да създават неща и предсказват с какъв материал ще бъде построена например по-висока конструкция. Изучават външния свят, събират листа и сравняват цветове и форми. Насърчават се да опитват да правят неща, използвайки различни стратегии по метода проба-грешка, и да правят предположения.
Наблюдават буболечки и често си отглеждат в стаята червеи, мравки и всякакви гадости. В детската градина на Тони имаше инкубатор за пиленца и наблюдаваха процеса. Има дни, в които се водят домашни любимци - кучета, котки, зайци, порове, а веднъж имаше и кокошка, за да се учат как да се държат с животните.
Отглеждат зеленчуци в двора и после ги готвят и изяждат. Работят с пръчки, камъни, макарони, бобови зърна, вода, кал и сняг и всичко намерено в гората. Не, не е по метода Монтесори, а съвсем обикновена детска градина.
И накрая, децата са 27 в група. Имат основна учителка и помощник. Преди пандемията се пращаха по-големи ученици да помагат с обяда на малките. От детската градина до края на основното училище (7 клас) абсолютно задължително всяка година имат нов учител. Често в детската градина има и учители мъже .