Предучилищният етап на детството е свързан с активен период на познание на заобикалящия свят, осъзнаване на собственото „аз“, както и на лесна социализация. Децата се запознават с културни, морални и етични стандарти. Всичко това определя основната цел на образователния процес в детската градина - създаването на условия, благоприятни за формирането на личността на детето. И ефективен начин това да се случи е включването на децата в различни дейности извън основната програма.
Целта е да се даде възможност на всяко дете за инициатива. Това предполага познание, творческо осмисляне на околния свят и разбиране на себе си.
Защо активността е важна
Дейностите дават възможност на децата активно да опознаят света около себе си, да опитат силите си, да придобият опит. Те се водят спрямо първоначалното си желание. Но децата в предучилищна възраст далеч невинаги са ориентирани към резултата. Специалната стойност на дейностите се крие във факта, че има двупосочен процес. Развивайки се, детето се учи да извършва по-сложни действия. Освен това то се потапя в условия, които стимулират неговото развитие.
Например развитието на речта - каквото и да прави детето, то придружава заниманието си с думи. С помощта на речта децата разкриват причините за поведението, изразяват целите на своите действия.
Освен това се учат да творят и правят неща в екип с други деца. Нещо, което рядко се случва, когато са в домашна обстановка.
Различните видове занятия в детските градини са свързани с когнитивно развитие, развитие на речта, социално-комуникативно развитие, физическо, художествено и естетическо развитие. Те обикновено се осъществяват чрез комбинации от форми на дейности, които изпълняват конкретна мисия в зависимост от възрастта.
И все пак - малко от дейностите ще развият у детето талант, който то наистина притежава. Много деца мечтаят да са художник, певец или танцьор, но нямат ни най-малка дарба за това. Тогава какъв е смисълът?
Смисълът е, че всяка форма на занимание е полезна
В детската градина малкото дете иска да опита силите си във всичко, което мине пред полезрението му. Вижда балерина – иска да е балерина. И това не означава, че ще стане балерина. Причината е, че огромна част от децата нямат необходимото търпение, за да постигнат кой знае какъв резултат. По това време най-силен е интересът и желанието да бъдат равнопоставени.
Детето е очаровано от процеса, а не от резултата. В същото време очаква положителна оценка, похвала, одобрение на представянето му по време на тези изяви. Чувството за гордост в постиженията му се проявява още на 3-годишна възраст, веднага щом е открило собственото си „аз“. Съответно е много важно да похвалим детето и да му поверим задача, която е по силите му.
И все пак - не всичко наведнъж
Дори и да искате да запишето детето на всички дейности едновременно - ограничете се. То не може да смогне да поеме всички нови неща. Нека да има едно занятие за движение – някакъв вид танц например. Да има и чужд език. А третото занятие е важно, само ако сте забелязали някакъв изявен талант – например детето вече е прослушано от музикален педагог и той смята, че то би могло да се развива в сферата на музиката. Тогава му дайте къде да се изявява. Или ако в семейството ви имате традиции в изкуствата, нормално е да го запишете и на рисуване. Но не претрупвайте програмата му. То учи непрекъснато куп други неща и му трябва време да играе. Неговото основно обучение сега са часовете игра.
Възможно е детето да опита няколко различни форми на занимания. Или да се отказва, на следващата година пак да се записва. Основно децата се ориентират на какво искат да се запишат и по това къде ходят децата, с които си играят. Ако го привлича рисуването, но там е самотно - ще спре да иска да ходи. Тези занятия, освен развиващи и забавни, са и социални.
Разнообразието от видове и форми на дейностите
Предучилищната подготовка обхваща онези дейности, които са осъществими на определена възрастова фаза. В ранното детство е необходимо да се овладеят действия с предмети. След това идва ред на играта, креативността и умствените действия, насочени към решаване на проблем.
Всеки възрастов период се характеризира с преобладаване на едни видове дейности над други. Преобладаващият вид е най-влиятелен, поради което се отличава като водеща дейност. Например това е времето, в което е най-добре да се започне чужд език.
Колективната форма предоставя други възможности. Детето вижда какво правят връстниците, забелязва какви действия са одобрени и във въображението му се формират модели за подражание.
Игрална активност
През повечето време детето е заето с игри. Ролевите игри са особено важни за предучилищна възраст. Действайки според правилата на ролята, детето развива въображение, владее нормите на общуване, научава се да контролира поведението си.
Играта подготвя детето в тази възраст за следващия вид приложение на неговите сили - за художествено-продуктивна дейност.
Художествено-продуктивна дейност
Чрез индивидуални дейности детето създава истински продукт, който може да бъде показан на другите или оценен. Тези дейности включват рисуване, моделиране, изработване на апликации и др.
Характеристиките на дейностите се крият във факта, че чрез изобразяване или моделиране предучилищното дете получава многостранен материал за развитие на възприятието. То трябва да разбере размера и формата на обекта, да измисли как да ги покаже на лист или в модел. Детето развива възприятието за цвят.
Творческа дейност
В детското творчество много зависи от това доколко детето притежава средствата и методите за превръщане в образи и моделира всичко, което вижда, чува и чувства.
Има много малко такива методи и средства на разположение в предучилищното обучение. До 6-7-годишна възраст то учи много: да рисува и изрязва хартия, да си представя изображения, да прерисува, да запази идеята за замислена композиция и да я създава последователно.
Изящни изкуства
Тук са включени рисуване, моделиране, изработване на апликации. Децата са по-често привлечени от самия процес, а не от резултата. Няма значение, че понякога се получават само хаотични линии и кръгове. При тези неумели действия се формират ръката и техниката на рисуване на движения, визуалното възприятие, усетът за цвят и хармонични цветови комбинации.
Практикувайки рисуване, детето овладява пространството на листа. На 5-годишна възраст то вече няма да рисува всичко подред на един лист, а ще поиска нов - един за снежния човек, а друг - за поляната с цветя. Детето разбира, че създаването на рисунка изисква изграждане на композиция.
Изработването на апликации дава на детето първата идея за симетрия. Симетрията се превръща в откритие, когато от сгънат лист хартия се изрязват снежинки, листа и други елементи от апликативния сюжет. С тази практика децата развиват способността да виждат симетрия в заобикалящия ги свят.
Музикални и танцови дейности
Музикалната дейност рядко се споменава в контекста на развитието на предучилищна възраст. В същото време тя е активно присъстваща и важна тема в живота на детето. Децата започват да реагират на музиката рано, формира се възприятието за музикални звуци и ритъм. Децата в предучилищна възраст са щастливи да изпълняват танци под музикален съпровод. Развиват се музикални способности и музикален слух.
Уроците по танци оказват значително влияние върху двигателното и общото развитие на детето. То запаметява и изпълнява движения в даден ред, научава се да разпределя вниманието между прякото изпълнение на движенията и наблюдение на треньора или танцовите партньори. В същото време се развива способността за възприемане на зрително-двигателния образ. Докато овладява танцовите движения, може да бъде креативно и да създаде свой собствен танц.
За финал - не се дразнете при отказ
И така - записали сте малкия ви герой на няколко обучителни форми. Той или тя се справя добре, но в един момент отказва да посещава каквото и да е. Основното правило, което трябва да води родителите, е следното: не се дразнете. Щом детето се е отказало от дейностите, има причина. Може някое друго дете да го притеснява или може преподавателят да няма подход. Не го насилвайте! Ако преди това музиката му е харесвала, но сега не иска да пее, а вие го тормозите да продължава, най-много да намрази всякакви инструменти и пеене за дълго време. Детето проявява независимост, осъзнава своите нужди и родителите трябва да се съобразяват с тях.