fbpx
Ние и детето

Бежово родителство. Как стигнахме дотук?!

30 април 2024
майка бебе неутрални цветове
Pexels


Бежовото е на мода, но няма гаранция, че децата ще се съобразяват с неутралния минималистичен вкус на родителите си, когато пораснат, пише huffpost.com.


Ако през последните няколко години сте търсили подарък за бебешки празник, може би сте забелязали, че сред ританките, пердетата и дървени играчки преобладава определена цветова палитра.

Тъжно – по-тъжно – бежово

Липсата на цвят, която е завладяла детската мода и дизайн, беше остроумно наречена „тъжно бежово“ от писателката Хейли Дерош. В акаунта си в TikTokThat Sad Beige Lady, тя описва предложенията на престижните детски магазини с мрачния глас на немския режисьор Вернер Херцог. Видеоклиповете си Дерош (която работи като библиотекарка) създава предимно в колата по време на обедната си почивка.

В един от постовете си Дерош/„Херцог“ трезво заявява: „Наричам случващото се „празен поглед към бездната, към която всички сме се запътили, независимо дали сме облечени в кашмир, или в последни бройки от разпродажба“. Видеото завършва, като разкрива, че „кашмиреното поло за бебета“, чийто модел е тъжно дете, се продава за 95 долара бройката от Banana Republic.

Дори хората, които не са запознати със сатирата на Дерош и с някои от компаниите, на които тя се подиграва, забелязват, че и известните личности са подвластни на тенденцията за по-малко цветове в декора на детските стаи. Сред примерите е стаята на сина на Кайли Дженър.

Във видеоклипа, който Дженър пусна преди време, изображенията на детската стая са толкова едноцветни, че първоначално може да се помисли, че са заснети в черно-бяло. По-голямата дъщеря на звездата – Сторми, облечена в бежова пижама без шарки, води зрителите на обиколка из „стаята на бебето“.

Виждаме я как тихо прехвърля оцветените в приглушено сиво, бежово и розово мъниста на играчка с формата на дъга, която споделя рафта с кафяви и бели плюшени животни и блокчета от естествено дърво. Стените, столът, килимът, нежната завивка на детското креватче също са издържани все в нюанси на бежово, сиво и почти бяло.

Детската стая на Дженър едновременно излъчва минималистично спокойствие, но и разкрива степен на богатство, немислима за повечето родители. Не е изненадващо, че аксесоарите, които се вписват най-добре в тази схема, са и едни от най-скъпите.

Откъде идва „тъжното бежово“?

Няколко неща може би са предизвикали този пастелен обрат в детската мода. На първо място, в стремежа си да се освободят от ограниченията на пола, които налагат агресивно продаваните розово или синьо, някои хора са намерили път към бежовото като полово неутрален вариант. Оттенъците пясъчно, овесено и телесно не крещят, че са мъжки или женски. Всъщност те изобщо не крещят, а се сливат безшумно на фона на белия цвят, в който вече са боядисани стените.

Второ, няма нищо по-хубаво от това да се посрещне нов човек на бял свят, като се подсили съзнанието за екологично равновесие. Никой не иска да се трупат купища ярки пластмасови отпадъци, нито пък крещящо оцветени пластмасови играчки и аксесоари, които да нарушават спокойната атмосфера в детската стая.

И накрая, тази тенденция има връзка с естествените материали, които са безопасни и нетоксични за бебетата. Например небоядисаните дървени играчки и неизбеленият, небоядисан текстил са предимно в нюанси на бежовото, така че цветът се превръща в знак на простотата и здравословен начин на живот.

Реален или рекламен ангажимент?

Когато тенденцията съответства на ангажимента на дадена компания за екологично, устойчиво, етично производство, тя изпълнява това мълчаливо обещание и потребителите могат да приемат, че по-високите цени на продуктите отразяват тези стандарти.

Но, както отбелязва Дерош, това, че даден продукт е в бежов цвят, не означава, че е произведен по етичен или устойчив начин. Родителите трябва да се осведомят малко по-добре, ако не искат да станат жертва на „зеленото“ като хвърляне на прах в очите.

В какво се състои очарованието на бежовата палитра?

Тъжната бежова естетика е придобила значения отвъд нежен и нетоксичен. Тя символизира още нещо: авторитета и господството на вкусовете на възрастните.

Тъжното бежово привлича родителите, особено бъдещите или младите, които се притесняват как новороденото ще наруши спокойната естетика на дома и на живота им.

Родителите, които се идентифицират с тъжната бежова тенденция, „не искат да правят компромис с естетиката. Те не желаят къщата им да бъде погълната от океани от пайети, неонова слуз или полиестерни бални рокли“, обяснява журналистката Марта Александър в интервю за BBC.

Освен че не ограничава стила им, една детска стая, издържана в неутрални цветове, е еквивалент на бяла стена. „Мисля, че понякога тази естетика е модерна, особено при инфлуенсърите, защото позволява на продуктите да изпъкнат“, предполага Дерош.

„Ако целият ви живот е вашата сцена, тогава домът ви трябва да бъде съобразен с този неутрален фон. Всъщност всичко е въпрос на маркетинг“, добавя тя.

Децата и тяхното облекло като част от стила на родителите

Има смисъл и в това да облечете детето си в цвят, който ще подхожда на външния ви вид, когато прекарвате по-голямата част от деня с него.

„Децата ни, поне докато са още малки, за да се обличат по свой вкус, са отражение на собствения ни стил“, казва пред HuffPost Криста Боем, която управлява онлайн бутик за бебешки и детски дрехи.

„Бялото и бежовото са тенденция в модата за възрастни, така че, когато нося детето си, пристегнато на гърдите ми, се наслаждавам на визия, която работи в симбиоза, а детето е твърде мъничко, за да му пука“, допълва Боем.

На сайта на компанията се споменават „неутрални цветове“, което според Боем съответства на търсенето на клиентите. „Знаем, че много майки използват тези конкретни ключови думи в онлайн търсенията“, обяснява тя.

Родителите, които се идентифицират с тъжната бежова тенденция, „не искат да правят компромис с естетиката“. Облеклата „мама и аз“ са на мода, а жените са по-склонни да купуват артикули в тази цветова комбинация, за да ги носят самостоятелно.

Боем също смята, че още едно предимство на бежовото е, че то подхожда на почти всичко и може да бъде носено от деца от всякакъв пол.

Защо подигравката с „тъжното бежово“ е толкова забавна?

Освен че са остроумни и умни, видеоклиповете на Дерош в TikTok уцелват и друг порив, който много родители споделят: злорадство за сметка на младите родители.

Всички тръгваме към родителството, като си поставяме високи цели: цветови гами, до които няма да прибегнем, хранителни подобрители, които децата никога няма да вкусят. След това се появява реалността и преди да се осъзнаем, сме затънали до колене в кутии бургери и искрящо розови балетни пачки.

„Когато бях бременна, си мислех, че ще живея в скандинавска утопия“, казва Марта Александър и признава, че „почти веднага“ се е провалила в осъществяването на тази идея. „Всичко тръгна наопаки“, казва тя.

Дерош, която е родител на 8-годишно и 5-годишно дете, описва родителската си палитра като „взривен цирк“, като добавя, че в нейния дом „нищо не е достойно за Instagram“.

„Мисля, че е много лесно да бъдеш минималист, когато имаш бебе“, добавя тя, „но става много по-трудно, когато децата станат пълноценни малки хора“.

Когато децата започнат да вземат решения за цветовете на вещите си, цялата естетика излита през прозореца

Въпреки че Дерош признава, че има естетически предпочитания и дори ги е изразила чрез някои от произведенията на изкуството, които има в дома си, тя се е отказала от илюзията, че може да контролира средата си или нейните обитатели.

„Наличието на естетика, според мен, е доблестен опит да се запази илюзията за контрол“, казва Дерош. „Всички искаме да контролираме възпитанието през цялото време. Покрай дългия и труден опит, който имам, вече си казвам: „Еха, имам едва 10% контрол, а си мислех, че ще имам 100“ и това е много смиряващо за мен като човек.“

Въпреки че обича бежовото, Боем е наясно, че дните, в които то доминира в гардероба на детето ѝ, са преброени. „Съвсем скоро очаквам едногодишната ми дъщеря да диктува какво ще носи през деня и ще я насърчавам и подкрепям да развие свой собствен стил – не само в избора на цветове, но и във всичко останало.“

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross