fbpx
„Четвърти“ триместър

7 неща, които да избягвате в първите дни след раждането

20 май 2024
майка с новородено на хамак
Pexels


Току-що сте родила, а вече си мислите как да се върнете към нормалния си начин на живот. Всичко това е супер, само че за някои работи няма защо да се бърза. В този текст за Love to Know Сидни Стивънс обобщава съветите, които е получила от по-опитни майки.

Вашият лекар ще допълните списъка с други важни моменти като например да не вдигате нищо по-тежко от бебето и да не започвате с тренировките твърде скоро. Но ето какво може да се добави от първа майчинска ръка, дето се вика.


1. Не правете нищо, което другите могат да направят за вас

Сред най-полезните съвети, които някога съм чувала от колежка (и по-опитна) майка, попада простият съвет в следродилния период да избягвам всякакви задачи, които другите могат лесно да свършат за мен или вместо мен.

С други думи, ако сте родила току-що, трябва да вършите единствено задачите, които само вие можете да направите.

Кърменето, вземането на душ, грижата за шевовете (ако имате такива) и храненето са такива неща. (Въпреки че би било доста полезно, ако някой може да вземе душ вместо вас.) Чистенето, готвенето и дори някои от грижите за бебето като смяната на пелените например спокойно могат да бъдат поети и от друг човек.

2. Не се страхувайте да кажете от какво имате нужда

Прекарах четири дни в болницата, когато се роди дъщеря ми, и ми беше трудно да кажа дори на медицинските сестри от какво имам нужда. Накрая осъзнах, че медицинският персонал, съпругът ми и остналите членове на семейството ми не четат мисли.

Всички искаха да ми помогнат, но сама трябваше да им кажа какво ми трябва, за да го направят. Ако можех да върна времето назад, щях да изразявам всички свои нужди веднага щом се появят.

3. Не се притеснявайте за дребните неща

Кой биберон е най-добър? Какво ще стане, ако тази залъгалка бъде изтеглена от пазара през следващата година? Ако бебето спи повече от два часа, ще ми свърши ли кърмата?

Това са част от въпросите, които може да ви минават през главата в дните след раждането.

Много е лесно да започнете майчинството си с малки мании за вземане на правилното решение. Едно решение, за което със сигурност няма да съжалявате, е ако си наложите да не се тревожите за дреболии. Ако нещо няма да има значение след година, вероятно можете да пропуснете да се притеснявате за него и сега.

4. Не се вглеждайте прекалено в тялото си след раждането

Послушайте една майка, която вече е минала през това: не пробвайте – повтарям – НЕ ПРОБВАЙТЕ дрехите си отпреди бременността, преди бебето ви да може да се обръща само. Тялото ви след раждането идва с нови „придобивки“. И може да ви е необходимо известно време, за да се свикнете. И на тези тесни дънки ще им дойде времето.

Освен това тялото ви ще се променя много, докато хормоните се приспособяват и матката ви се свива. С други думи, не бързайте да закопчавате панталоните.

Бъдете мили с тялото си. То току-що ви е дало един от най-големите дарове на живота и това е невероятно. Отпуснатата кожа, стриите и по-закръглените бедра са доказателство за упорития труд, който същото това тяло е положило, за да доведе на бял свят чисто нов човек.

5. Не попадайте в капана на социалните медии

Когато прегръщате бебето в продължение на безкрайни часове, вероятно ще прекарвате доста време в скролване в социалните мрежи. Няма нищо лошо в това да се забавлявате с видеа в TikTok, но внимавайте.

Може да попаднете в капана на сравнението.

Не забравяйте, че идеалните детски стаи и майките, които показват коремната си преса само няколко часа след раждането, в повечето случаи не са истина.

НЕ СЕ СРАВНЯВАЙТЕ. Справяте се чудесно.

6. Не позволявайте на никого да пренебрегва нуждите или чувствата ви

Първата ми среща четири седмици след раждането беше смесица от добри и не толкова добри чувства. Лекарят ми с радост съобщи, че разрезът ми е заздравял и съм готова да шофирам, както и да правя много други неща, за които не се чувствах готова.

Понякога може да изглеждаме по-добре, отколкото се чувстваме. Затова, когато хората казват, че изглеждате така, сякаш се справяте добре, но вътрешно крещите за помощ, говорете открито.

Важно е да знаете следното

Не позволявайте на никого да омаловажава трудностите, които може да имате след раждането. Натрапчивите мисли, чувството на отчаяние, безсънието, болката по време на кърмене и всяка друга болка или психическа борба трябва да бъдат споделени с вашия лекар, с член на семейството или с приятел, на когото имате доверие.

7. Не бързайте да се върнете към нормалното си състояние

Спомням си ясно вечерта, в която се опитах да приготвя вечеря за семейството си само две седмици след цезаровото сечение. По време на задачата се чувствах предимно добре, но по-късно си платих. Получих страхотно възпаление и ме болеше доста от голямото натоварване.

Не е необходимо да бързате да се върнете към нормалния си начин на живот след раждането. Тялото и умът ви се нуждаят от време, за да се излекуват и да преработят случващото се. Дайте си необходимото време, за да се почувствате отново нормално.

Бърз факт

Някои млади майки следват правилото 5 – 5 – 5. То включва пет дни легнали, пет дни седнали в леглото и пет дни близо до леглото, докато се възстановяват.

Бъдете внимателни към себе си

Направили сте нещо невероятно. Прекарали сте девет месеца в създаване на живот и сте се потрудили здраво, за да го доведете на бял свят. Всичко, което трябва да правите (или да не правите), за да се възстановите след раждането, е нормално. Послушайте лекаря си за основните работи и следвайте инстинкта си за всичко останало.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross