Детска градина и ясла

11 начина за стимулиране на ранното четене

20 февруари 2021

Говорили сме как да отгледаме малки книжни плъхчета в дигиталната ера, както и колко е важно да започнем да четем на децата от първия миг.

Днес Деси Алексиева е отново тук, за да ни сподели цели 11 начина как четенето да стане част от живота и на деца, и на родители по лесен, приятен и забавен начин. Приятно четене, както се казва!


Като човек, който "професионално” се занимава с четене на деца (0-3 г. и 4-10 г.), мога да споделя някои наблюдения и техники за стимулиране на ранното четене. Слагам “професионално” в кавички, защото, когато стартирахме Fox Book Cafe, създадохме и първите в България групи за интерактивно четене за най-малките деца (от 0 до 3 г.) и техните родители и наблюдавам ежедневно кои начини работят и кое помага на децата и родителите да са ангажирани и да се забавляват. Вярвам, че опитът ми ще помогне и на вас, за да помогнете пък вие на децата да заобичат книгите.

1. Направете четенето ритуал

Четете по едно и също време (например преди заспиване). Това създава на децата усещане за сигурност и очакване. Спомняте ли си лисицата от „Малкият принц“, която иска той винаги да идва по едно и също време?

Тя казва на Малкия принц: „Ако дохождаш например в четири часа следобед, аз още от три часа ще почна да се чувствам щастлива. Колкото по наближава времето, толкова по-щастлива ще се чувствувам. В четири часа вече ще се вълнувам и безпокоя; аз ще узная цената на щастието! Но ако дохождаш в различно време, никога не ще зная за кое време да приготвя сърцето си…".

Необходими са обреди. Децата имат нужда също да подготвят сърцето си (и ума си).

2. Четете една и съща книга много пъти

Повторението е важен елемент от развитието на когнитивните умения. То създава трайни невронни връзки, трайни умения за учене и създава усещане за сигурност и компетентност у децата – те знаят какво ще се случи и могат да покажат какво са научили.

Това им дава възможност да съпреживеят отново историята, да открият нови неща в нея, да се включват и да довършват изреченията, да разказват. Когато четенето на една и съща книга ви е омръзнало и сте прочели 10 книги или 10 пъти една и съща книга, можете да включите в четенето аудиокниги или подкаст за деца. 

Подкастът „Лисиците четат“ е специално създаден да стимулира активното слушане у децата, а то от своя страна стимулира въображението и когнитивните умения.

3. Четете самите вие

Децата учат с подражание и нашето поведение е това, което им създава модели и интерес. Когато наблюдават, че вие четете, те ще знаят, че това е нещо важно и интересно за вас и ще започнат да ви подражават в по-късна възраст.

Не приемайте това като задължение, просто не забравяйте да се грижите за себе си и ако обичате книгите, просто си доставяйте удоволствието от четенето, без да се притеснявате, че в този момент не четете на децата си.

4. Четете като променяте интонацията на гласа си

Това поддържа по-дълго интереса и вниманието на децата от най-ранна възраст. Сменяйте динамиката – четете бързо, когато героят, например, тича, а бавно, когато искате да създадете очакване, че нещо ще се случи.

Издавайте смешни звуци, това кара децата да се забавляват. Четете с нисък тембър репликите на герои като мечки, лъвове, слонове и с висок тембър репликите на пиленца, малки животни и т.н.

5. Избирайте книги с хубави илюстрации

Важно е да можете да си “вземете” максимално неща, които да стимулират взаимодействие с книгата. Хубавите илюстрации не са визуално претоварващи, те допълват основната история и „разказват“ допълнителна история.

Изследвайте заедно с детето илюстрациите, откривайте скритите закачки, които добрите детски илюстратори са се постарали да нарисуват за вас и за децата.

Много често си говорим с родителите на малки деца, че добрата детска книга не е само текст. Тя създава представи с илюстрациите, размера си, с това, че може да ни запознае със светове, до които няма как да достигнем по друг начин.

6. Вземайте максимално от книжката

Използвайте максимално текста и илюстрациите..

Стимулирайте въображението на детето, като го карате да “взема” плодове от илюстрациите, пука балони, гали и гъделичка животните, реше косите на децата, показва частите на тялото. Играта наужким е изключително важна за развитието на въображението, а то е в основата на всеки творчески процес и на развитието на езиковите умения.

Назовавайте всеки цвят, животно, предмет – така разширявате познавателния хоризонт на децата и създавате трайни умения за учене, връзка между образ и звук, а в по-късен етап от четенето – и връзка между написаната дума и нейното звучене.

Имитирайте звуците на животните, превозните средства, звуците на музикалните инструменти – това прави четенето забавно за децата и развива умението им да подражават на звуци – изключително важно за развитието на говора.

Превръщайте се в нещотърсачи и откривайте и малките детайли, които се крият в книгата – освен че ще се забавляват, децата ще развиват своето устойчиво внимание и наблюдателност, както и визуалната памет.

7. Четете текстове в мерена реч

Мерената реч е чудесен начин за дълготрайно запаметяване на големи масиви от текст (справка – епосите и древногръцките трагедии). Мерената реч обучава децата на принципите и ритъма на езика, учи ги как взаимодействат звуците в думата.

Децата се учат да очакват и отгатват думата, която се римува с края на предишната строфа. Това им позволява в бъдеще да отгатват какви са следващите думи, които ще прочетат. Това е важно умение за четене, защото ние четем думите в контекст.

Римите помагат в дългосрочен план и за развиване на умения за писане – децата научават, че думите, които се римуват и звучат подобно, имат и общи букви.

8. Свързвайте текст с движения

Свързвайте текст с движения, развиващи грубата и фината моторика – имитирайте летене със самолет, плетене с пръсти. Когато са стимулирани повече сетива, ученето е по-интересно и дълготрайно.

9. Редувайте активно четене и тихо четене

Редувайте активно четене (с движения) и тихо четене със стимулиране на активното слушане. Това помага на децата да развият концентрацията си и постепенно да могат да възприемат по-дълги откъси. Под тихо четене тук имам предвид четене подобно на това за приспиване – с равен и тих глас, без промяна на интонацията.

10. Дръжте книгите на достъпно за детето място

Поставете книгите на достъпно за детето място и му давайте възможност да избира само книгите, които да четете. Така го стимулирате да развива собствен вкус за четене и можете да откривате какви са неговите интереси и да ги развивате.

11. Забавлявайте се по време на четене

Децата четат нашите емоции по-добре, отколкото предполагаме. Времето за четене е различен начин за общуване. Мислете за дългосрочните ползи от него – развитие на концентрация, когнитивни умения, дългосрочно положително влияние върху академичните успехи, развитие на фината и груба моторика, умения за общуване.

И не забравяйте, когато избирате книги за децата, бъдете готови да ги четете по 1000 пъти.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
made by cog + weband
cross