fbpx
И аз съм човек

Черно-бяла еуглена за бедните ученици

31 август 2017

Авангардна и напредничава образователна новина (каквато е и цялата ни образователна система) връхлетя страната ни вчера. Издателство „Просвета“ взело, че произвело два типа платени учебници за новата учебна година.

Едните са цветни и приятни за окото, и са предназначени за ученици, чиито семейства нямат финансови затруднения.

Другите са черно-бели – за родители, които не могат да купят цветни учебници на децата си, защото нямат достатъчно пари.

Вместо това, те ще имат възможност да им купят черно-бели учебници, така че и бедните деца да могат все пак да се учат. При това – вероятно с повече хъс от богатите си съученици, за да могат някой ден след 30 години да осигурят на собствените си деца цветни, а не черно-бели учебници.

Демек – това е едно дългосрочно и устойчиво социално и бизнес решение.

В свят, в който развитите държави се опитват да направят образованието максимално достъпно и лесно за всички деца, осигурявайки им таблети, технологии и помагала, черно-белите учебници за бедни ученици е една наистина страхотна българска инициатива!

Уви, не всички учебници ще имат черно-бял вариант – такива ще са учебниците по математика (то си е логично – там всичко е черно-бяло), но не и по биология - там няма да има черно-бели учебници.

Донякъде го разбираме – все пак, няма как да пресъздадеш величието на чернодробния метил в черно-бяла картинка. Или – по обективни причини - на зелената еуглена. Само си представете как госпожата преподава за зелена еуглена и казва -

„А сега богатите да покажат на бедните как изглежда ЗЕЛЕНАТА еуглена“.

Някакси, нали, е неудобно.

И така, ето до какво води тази оригинална хрумка. Позволяваме си да дадем и няколко безплатни идеи, които ще доведат до пълноценно разделение между богатите и бедните деца, та всеки отрано да си знае мястото:

1. Детето разбира – при това по един елегантен начин - че майка му и баща му нямат пари.

2. Съучениците му разбират, че то няма пари, а също и че майка му и баща му нямат пари. Оттук следват случки, които със сигурност ще направят живота на детето черно-бял, а не цветен. Но, в края на краищата, това е положението – който има пари, живее цветно, който няма – да си крета там в черно-белия спектър като една черно-бяла еуглена.

3. Детето ще има черно-бял учебник по математика, но не и по биология. Щат, не щат, майка му и баща му ще трябва да се бръкнат с 12 лева за цветен чернодробен метил.

4. Богатите деца най-вероятно ще имат и цветни моливи, цветни чанти и цветни маратонки. В междучасията ще ядат червени ябълки, жълти банани и оранжеви портокали. Ще дъвчат цветни дъвки. Въобще, високият социален статус на родителите им ще блика отвсякъде като цветна дъга.

5. Бедните деца, от своя страна, е редно да са с черно-бели моливи и сиви маратонки, защото ако са едновременно с ЦВЕТНИ маратонки и ЧЕРНО-БЕЛИ учебници, ще предизвикат объркване в клас и никой няма да знае те сега бедни ли са или са богати?? А това е много важна тема в училище. Затова те ще дъвчат сакъз и ще ядат храни в неутрални цветове, като картоф и ряпа, и всичко ще е ясно на всички.

6. С оглед на запазване на психичното здраве на всички замесени, линията на разделение е добре да бъде спазвана навсякъде. Като ще учат по черно-бели учебници, редно е бедните деца да гледат и черно-бял телевизор. Така, лека-полека, ще се върнат и старите свалки, които си разменяха младежи и девойки от различни класи едно време – от рода на „ела у нас да гледаме цветен телевизор“, които ще бъдат обогатени с фантастичното: „Ела у нас да учим от цветния ми учебник по география“.

7. За най-бедните, които нямат пари нито за цветни, нито за черно-бели учебници, може да се раздават принтирани листчета с размера на пощенски марки, с обобщение на най-важните неща и имена, които всеки ученик трябва да знае по всеки предмет за годината.

Например:

БИОЛОГИЯ - рисунки на мъжки и женски полови органи или съответните им нарицателни, които така или иначе са по-известни от официалните им имена, пък са и по-кратки и няма да заемат място и да хабят скъпо мастило

ЛИТЕРАТУРА (БАБА ИЛИЙЦА, БАЙ ГАНЬО, АНЕТО, РАДА)

ГЕОГРАФИЯ (черно-бял щрих на България с отбелязани черни точки на рудата в Рило-родопския масив)

И така нататък, схващате идеята.

Сигурно всички сега ще си кажете – добре де, защо, по дяволите, не може всички деца да учат по цветни учебници, или най-добре – по електронни учебници и помагала, с таблети и лаптопи (с извинение за еретичната идея)?

ТОЛКОВА ЛИ Е ТРУДНО?

Хаха, абе, алооо, къде живеете вие! Естествено, ЧЕ НЕ МОЖЕ. Защото тук не е разпространена практиката нещата да се правят така, че на човек да му е добре, да има смисъл и да му улеснява живота. Тоя живот, ако питате всякакви институции, не го живеем, за да ни е лесно и удобно, а за да ни е трудно и да знаем, че за едни нещата са черно-бели, а за други – цветни.

Който както се уреди, един вид, и колкото по-рано го разберем (например в 8 клас), толкова по-добре.

Красимира Хаджииванова

Съосновател и редакционен директор на Майко Мила

всички статии на автора
Споделете статията
cross