Ако се притеснявате, че децата ви прекарват твърде много време в компанията на таблети, телефони и всякакви други подобни устройства, или се чудите как да ги отдръпнете от дисплея за достатъчно дълго време, така че да пораснат добре развили се възрастни, резултатите от скорошно проучване ще ви успокоят.
След провеждане на над 20 000 интервюта с родителите на деца на възраст между 2 и 5 години, изследователи от Оксфордския Интернет Институт и Университета на Кардиф са стигнали до заключението, че ограничаването на времето, което детето прекарва пред екрана, до час или два на ден не оказва въздействие върху психологическото му развитие.
При изследването на връзката между прекараното пред екрана време и редица други фактори, като привързване към човека, който се грижи за детето, влиянието върху емоционалната стабилност, любознателността и положителния ефект (степента, до която един обект изживява положителни емоции като радост, интерес и бдителност), учените стигат до следните заключения:
"Екипът не откри съществена взаимовръзка между препоръчителните ограничения, изданени през 2010 и 2016 година, за използване на дигитални устройства и правилното развитие на децата. Макар децата на възраст между две и пет години, при които употребата на технологии е била ограничена в съответствие с указанията на Американската педиатрична академия (един до два часа на ден), да показват малко по-висока степен на емоционална гъвкавост и адаптивност, това е балансирано от по-ниските нива на положителен ефект."
За малките фенове на джаджите нещата се подобряват с порастването и когато достигнат юношеска възраст, когато "умерената употреба на технологии над препоръчителните граници може всъщност да е свързано с по-здравословно развитие и добро състояние на детето."
Заключенията са публикувани в последния брой на журнала Child Development.
Едва ли тези заключения означават, че трябва да позволим на детето да ползва компютри, телефони и таблети по цял ден. Друго проучване, проведено от американски производител на играчки, е показало, че 62 процента от родителите на деца между 2 и 10 години предпочитат децата им да прекарват свободното си време в игри на открито. За съжаление, игрите на дигитално устройство отнема повече от свободното време на детето, отколкото която и да е друга творческа дейност или почивка.
В резултат на това родителите, чиито деца прекарват над 3 часа на ден пред екрана, се тревожат повече за нивата на стрес у децата си, тяхното представяне в училище и умението им да общуват с околните, за сметка на родителите, чиито деца прекарват по-малко време с дигитални устройства.
Явно Франция споделя и е съпричастна към тези притеснения - затова от септември догодина френското правителство забранява на ученици на възраст между 6 до 15 години да използват телефони в училище. Това всъщност може би е страхотен начин да се предотврати пристрастяване към мобилните устройства.
Проучването на учените от Оксфорд се фокусира върху психологическото развитие, а не на други фактори, като пристрастяването към мобилно или дигитално устройство. Учените също така съветват времето пред екрана да бъде заменено с нещо полезно и конструктивно, а не просто да се забрани на детето да ползва устройството.