Independent публикува новина за ново изследване, което показва, че дори и съвсем малки бебета могат да разберат значението на някои думи. Досега се е смятало, че бебетата разбират какво им говорим едва след първата годинка.
"Езикът и способността да говорим се развиват много бързо, без да забележим", казва професор Елика Бергелсън от Университета на Дюк, автор на проучването.
За да тестват разпознавателните езикови умения на бебетата, учените са използвали уреди за проследяване на погледа. Бебетата са били наблюдавани, докато им показват нови образи на екран и докато човекът, който се грижи за тях, им говори.
В предишни свои изследвания проф. Бергелсън е използвала същия метод, за да покаже, че бебетата между 6 и 9-месечна възраст са в състояние да разберат какво им се показва, когато се говори за храна или части от тялото. Когато човекът, който се грижи за бебето, каже дума, например "ябълка", бебетата са насочвали вниманието си към съответния обект.
Новото изследване показва, че речникът на бебето е всъщност още по-богат и разнообразен. На бебетата са показвани два образа, които имат или нямат връзка един с друг. Свързаните образи включват храна и ръка, докато тези, които нямат връзка един с друг, са образи на крак и кутия за мляко.
Установено е, че когато детегледачът казва на глас една от двете думи, бебетата прекарват повече време, гледайки съответния образ, свързан с думата, и отделят много по-малко внимание на образа, който няма връзка с казаната дума. По този начин бебетата са показвали, че "кола и количка" са по-свързани, отколкото "кола и сок".
Макар изследването да не показва дали бебето разбира пълното значение на думите, както възрастните влагат, тези заключения показват базисно разбиране на редица думи, както и че бебетата осъзнават каква е връзката между определени образи и думи.
"Дори в най-ранните етапи на общуването и осъзнаването, бебетата явно разбират как думите се отнасят една към друга", казва проф. Бергелсън.
Втората част на изследването е включвала диктофон, прикачен към гърдите на бебето, който записва как бебето общува с детегледача си. Целта е била учените да разберат как заобикалящата среда влияе на разбирането на езика.
Анализ на записите разкрива, че има връзка между времето, което детегледачът прекарва в показване на обектите, за които говори, и цялостното възприемане и разбиране от страна на бебето.
Според проф. Бергелсън посланието към родителите е ясно: "Колкото повече говорите на детето си, толкова по-добре. То слуша и се учи от това, което казвате, дори и да не изглежда така."