Всички си обичаме домашните любимци и сме готови да направим всичко за тях - най-хубавата храна за котката, най-удобното място за спане на кучето, редовни медицински прегледи и всякакви други грижи - това е част от отговорността ни към живото същество, с което съжителстваме.
Световните тенденции в отношенията на хората с техните домашни любимци обаче се развиват и отиват още по-далеч: хората харчат много пари за специални хранителни режими за четириногите си приятели, купуват им дрехи и обувки, осигуряват им всякакви забавления, луксозни изживявания и дори - малки матраци от мемори пяна, за да спят удобно. По тази тема пише Александра Суич Бас за Economist, повдигайки въпроса за все по-бързо растящата индустрия за домашни любимци и те ли са децата на новия тип родители.
"От кучешки сладоледи до кучешки бебефони – тази индустрия процъфтява, благодарение на хора, които се грижат за животните си като за деца", пише тя. Ето как започва нейният интерес по темата:
"Преди няколко години бях поканена на рожден ден на... френски булдог. Винаги съм обожавала животните, но бях изумена от начина, по който хората глезят домашните си любимци. Напушваше ме на смях при вида на чихуахуа, облечен в плетен пуловер, или на пудел, на който му се сервира домашно приготвено ястие.
Когато гледах как хората целуват кучетата си, се чудех какво ще случи, ако вместо това насочат цялата си доброта и парите, които харчат за тях, върху друго човешко същество. Всичко ми изглеждаше като жесток пример за световното неравенство: елитът на домашните любимци живееше по-луксозно от много хора."
Много скоро обаче недоволството на Александра е сломено от погледа на малко кученце, кръстоска между дакел и пудел. Тя също става част от нарастващия брой хора, които отделят време, пари и внимание на своите домашни любимци повече от всякога. И стига до следните прозрения от личен опит:
Преди кучетата бяха смятани за охранители, след това за приятели. Сега те се отглеждат като деца. И вече не носят инфантилни идиотски имена, а човешки.
Според редица проучвания мнозинството от американците виждат своите домашни любимци като членове на семейството. Те все повече се определят като "родители", а не като "собственици".
Именно това води до бум в индустрията за домашни любимци. В Америка хората харчат 44 млрд. долара годишно за храна и аксесоари за домашни любимци, като това число расте!
През 2016 г. те са похарчили около 400 милиона долара за костюми за Хелоуин за своите домашни любимци, а през 2017 г. - 593 млн. долара за подаръци за Свети Валентин за техните животни.
Благоденствието на домашните любимци се променя поради няколко причини. Една от тях е, че младите хора на Запад отлагат създаването на семейства и раждането на деца. Т. нар. поколение Y (или millennials) предпочита да вложи времето и емоционалната си енергия в отглеждането на коте или куче, вместо на дете.
Също така, все повече компании, които се чудят как да угодят на новото поколение служители, допускат кучетата в офиса или пък предлагат финансова подкрепа за дневна грижа за кучета.
А ето как стопаните на домашни любимци инвестират в тяхното физическо благополучие и безопасност:
"Фтинес тракерите" за животни, които помагат на собствениците да следят физическата активност на кучета, са само една от тенденциите. Към тях можем да добавим устройствата, които позволяват на хората, които са далеч от дома, да следят котките и кучетата си и да си говорят с тях. Сега можете да купите малки матраци, изработени от най-добрата пяна, така че вашите любимци да спят по-комфортно.
Притежателите на домашни любимци също така искат техните животни да се хранят по начина, по който и те го правят. Тенденции като палео диетата например навлиза и при храненето на домашни любимци. Изобщо храната, предназначена за тях, вече е с толкова високо качество, че трудно може да я различим от човешката с всичките му там бисквити във формата на сърца, звездички и десетки видове енергийни барчета.
Все повече се развива и хотелиерският бизнес, свързан с домашните любимци, както и услугите тип Airbnb - вместо да ги оставят в хотел, собствениците на кучета, котки и други симпатични създания, могат да ги настанят в домовете на други хора за известно време. Нов терминал на летище JFK в Ню Йорк ще обслужва домашни любимци и животни, пътуващи дълги разстояния. Местата за кучета и котки са особено луксозни.
Лесно е да се предвиди, че индустрията за домашни любимци ще стигне още по-далеч и че ще продължим да купуваме всяка скърцаща играчка, която знаем, че ще зарадва кучето ни. На фона на тази тенденция проучване на "Morning Consult" и "Ню Йорк Таймс" показва, че младите американци планират да имат по-малко деца от своите родители, а близо една четвърт от запитаните изобщо не планират да имат деца.
Около половината от 1 858 респонденти (мъже и жени на възраст между 20 и 45 години) вече са родители. От тези, които не са, 24% казват, че не искат да имат деца, а 34% казват, че не са сигурни.
Изданието цитира 26-годишната Джесика Бьор, която има дълъг списък с неща, които предпочита да прави, вместо да отглежда бебе: да бъде с годеника си; да пътува; да се фокусира върху работата си като медицинска сестра; да получи магистърска степен; да играе с котките си.
"Родителите ми са се оженили веднага след гимназията, бързо съм се появила аз и моите впечатления са, че те бяха нещастни", каза Джесика. "Сега обаче ние знаем, че имаме избор."
Ето част от причините, поради хората от нейното поколение не желаят да бъдат родители:
- Искат повече свободно време - 36%
Не са намерили партньор - 34%
Не могат да си позволят грижа за дете - 31%
Нямат желание за деца - 30%
Не могат да си позволят собствено жилище - 24%
Не са сигурни, че ще бъдат добри родители - 24%
Имат финансови затруднения - 23%
Според Джесика в момента има толкова високи очаквания към родителите, че тя не е сигурна, че може да ги посрещне и покрие:
"Как да нося отговорност за превръщането на един малък човек във функционален и продуктивен гражданин, след като самата аз не мога да бъда отговорна дори в рамките на няколко дни?!"