fbpx
И аз съм човек

Момичето, което получи смъртни заплахи, когато изтри грима си

9 декември 2018

Когато преминава от преподаване на уроци по красота, към отрицание на грима, южнокорейската YouTube звезда Лина Бае e очаквала отрицателни коментари. Не е очаквала обаче да получи смъртни заплахи.

21-годишната Лина дълго е обмисляла решението си, притеснявайки се, че ще бъде лицемерно някой, който досега е давал съвети за красотата, да качи видео, което популяризира идеята да се освободиш от употребата на всички мазила, червила, моливи и изкуствени мигли.

"Мисля, че много корейски жени носят външен корсет", каза тя пред BBC, визирайки огромния страх, който жените изпитват при мисълта, че са грозни в очите на другите и не се вписват в общоприетия стандарт за красота.

Близо 6 милиона души са гледали видеото, в което тя се отървава от изкуствените си мигли и ярко червено червило. Хиляди я подкрепят. Други обаче отправят лични атаки, обиди и заплахи. "Имаше дори хора, които казаха, че ще ме намерят и убият", казва тя и добавя, че дълго се е страхувала да излезе от вкъщи.

Сега Лина е част от растящото движение на млади жени, които предизвикват съществуващите идеи за красота. Много от тях се освобождават от дългата си коса и тоновете грим, след което публикуват резултатите в социалните мрежи. Това е техният бунт срещу ограниченията, които смятат, че обществото им налага.

От ранна възраст момичетата в Южна Корея са бомбардирани с реклами, които им казват, че трябва да са слаби, с безупречна порцеланова кожа и перфектно овално лице.

Козметичната индустрия в страната генерира около 13 милиарда долара годишно от продажби, като в Южна Корея също така има най-много на брой хора, които се подлагат на пластични операции.

Успехът тук често може да бъде синоним на външен вид. Миналогодишно проучване установи, че 88% от търсещите работа мислят, че трябва изглеждат много самоуверени, когато става дума за намиране на работа, а половината от анкетираните смятат, че трябва да помислят за пластична хирургия, ако искат да си намерят работа.

BBC разказва за и за 23-годишната Ким Чу-Хуи, която, подобно на хиляди други завършили студенти, плаща за перфектна професионална снимка, която да включи към кандидатурата си за работа. "Хората, които ме наемат, не знаят коя съм аз", каза тя. "Те трябва да ме преценят въз основа на начина, по който изглеждам на снимката, така че искам да им покажа най-добрата версия на себе си, за да им направя добро впечатление".

Дори и най-малката промяна във външния вид предизвиква бурни реакции в Южна Корея. Телевизионната водеща Хюн-жу Йим прави смело решение,ставайки първата жена в ефира, която решава да носи очила, след години мъчение с контактни лещи и фалшиви мигли.

Въпреки че се притеснявала как зрителите ще реагират, тя получила хиляди поздравителни имейли.

"Мисля, че тези очила ми помогнаха да направя много промени, буквално ми дадоха крила - вече не нося неудобни дрехи, а ризи и панталони, в които се чувствам добре, станах по-свободна“, споделя тя.

Не всички южнокорейки обаче се чувстват комфортно от посланията на новото женско движение, проповядващо естествената красота и свободата да не изглеждат по зададения от обществото калъп. Някои са притеснени от обвиненията, че щом продължават да носят грим, значи не са никакви феминистки и не се интересуват от женските права. Те се опасяват, че възгледите на движението могат да станат също толкова консервативни, колкото и наложените стереотипи за женска красота.

И все пак, движението, наречено "избягай от корсета", успя да завладее заглавията и да насочи вниманието към жените, които продължават да се сблъскват с дискриминация у дома, на работното място и по улиците. Разликата в заплатите на жените и мъжете остава най-високата сред тези в останалите развити страни.

Така смелите момичета, които променят външния си вид, имат още по-сериозни предизвикателства, ако искат да постигнат напредък по тези и други въпроси, свързани с равнопоставеността на половете в цялата страна.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross