fbpx
Бременност

Може ли бебето да научи морзовата азбука още докато е в утробата?

20 юни 2019

Какво иска бебето в утробата през първата половина на бременността? Да бъде оставено на мира. Това казва Джон Медина в книгата си "Правилата на бебешкия мозък" в отговор на десетките стратегии, техники и продукти, "подобряващи" функционирането на мозъка на развиващия се плод и "даващи" научна степен на детето ви още преди да се роди.

В книгата си Медина хвърля мост между наука и възпитание и ни разкрива какво трябва да правим по време на бременността и през първите пет години на детето, за да стимулираме развитието на мозъка му. На първо време - да не се втурваме да си пускаме Моцарт, още щом разберем, че сме бременни, посочва той в този любезно предоставен ни от издателство Изток Запад откъс от книгата.

Джон Дж. Медина е молекулярен биолог на развитието със специални научни интереси в изолацията и характеризирането на гените, участващи в развитието на човешкия мозък и генетиката на психиатричните разстройства.

Eдин ден имах лекция пред двойки, които очакваха своето първо дете. С притеснен вид една бременна жена и съпругът ѝ се приближиха към мен.

„Баща ми е любител радист – каза жената. – Той съветва мъжа ми да започне да потупва корема ми. Дали това e добра идея?“ Тя изглеждаше озадачена. Както и аз. „Защо да го потупва?“, попитах.

Съпругът отговори: „Не просто потупване. Той иска да науча морзовата азбука и да започна да изпращам съобщения директно към мозъка на детето, така че то да стане умно. Бихме могли да започнем да го обучаваме да ни почуква отвътре в отговор!“

Жената го прекъсна: „Ще стане ли така по-умно? Коремът ме боли и това няма да ми е приятно“.

Помня този разговор като забавна случка; хубаво се посмяхме. Но имаше и много искреност – лесно се виждаше колко е важен този въпрос и за двамата.

Винаги когато говоря за невероятния умствен живот на развиващия се плод, почти усещам как в залата се надига вълна на притеснение. Бъдещите родители започват да се тревожат, да си водят бележки, да си шепнат развълнувано помежду си. Родителите на по-големи деца понякога изглеждат доволни, друг път – изпълнени със съжаление, а някои дори с чувство на вина. Сред публиката цари скептицизъм, почуда и най-вече гъмжи от въпроси.

Може ли бебето да научи морзовата азбука още докато е в утробата? И ако да, ще бъде ли това от полза?

Учените са открили много нови неща за умствения живот на бебетата в утробата. В тази глава ще проникнем в забележителните тайни на развитието на мозъка, чието начало са шепа мънички клетки. Ще стане ясно какво означават тези тайни по отношение на морзовата азбука и ще се спрем подробно на нещата, за които е доказано, че стимулират мозъчното развитие още преди раждането. Още тук ще ви издам, че те са само четири. Също така ще взривим няколко мита – на първо време спокойно можете да изхвърлите дисковете на Моцарт.

Тишина, моля: бебето се развива

Ако трябва да формулирам своя съвет в едно изречение въз основа на фактите, които са ни известни за вътреутробното развитие през първата половина от бременността, то то ще е: бебето иска да бъде оставено на мира.

Поне на първо време. От негова гледна точка най-хубавото на живота в утробата е относителното отсъствие на стимулация. В матката е тъмно, топло, влажно, сигурно като в бомбоубежище и много по-тихо, отколкото отвън. Така и трябва да бъде.

Когато се постави началото на процеса, мозъчните структури на вашия малък ембрион ще нарастват с удивителната скорост от 500 000 клетки на минута, което е повече от 8000 клетки на секунда – скорост, която няма да намалее седмици наред. Този процес лесно се вижда още три седмици след зачеването и продължава до около средата на бременността. Бебето трябва да постигне доста за изключително кратко време! Осигуряващата спокойствие липса на намеса от страна на бъдещите родители е точно онова, от което то се нуждае.

Всъщност някои еволюционни биолози смятат, че именно по тази причина сутрешното гадене все още е налице при човешката бременност. Гаденето, което може да продължи през целия ден (и при някои жени през цялата бременност), кара жената да се придържа към еднообразна, скучна диета – ако изобщо може да се храни. Тази стратегия на въздържане вероятно е предпазвала нашите предшественици от естествените токсини в екзотичните или развалените храни, които се срещат в несигурната диета от плейстоцена. Съпътстващата този начин на хранене умора пък кара жените да не се залавят с физическа активност, която би могла да навреди на бебето.

Изследователите днес мислят, че всичко това може да допринесе за интелигентността на детето. Едно изследване, чиито резултати все още не са вторично потвърдени, проследява развитието на децата на майки, които са страдали от тежко гадене и повръщане по време на бременността. Когато децата достигнали училищна възраст, 21% от тях имали 130 или повече точки на стандартизиран тест за интелигентност – ниво, което ги определя като особено надарени. При майките без сутрешно гадене само 7 процента от децата постигат подобни резултати.

Учените имат теория – която очаква да бъде потвърдена – защо е така. Два хормона, стимулиращи повръщането, може би играят ролята на естествени фертилизатори за развиващия се мозък. Колкото повече повръщане, толкова повече фертилизатор; затова и по-силен ефект върху коефициента на интелигентност.

Каквито и да са причините, изглежда, че бебето е готово на всичко, за да ви накара да го оставите на спокойствие.

Колко добре се справяме с нуждите му – на този етап или на който и да било друг, докато бебето е в утробата? Не особено. Повечето родители биват изяждани от желание да направят нещо за него, особено ако става дума за развитието на мозъка му. Подклаждането на това им желание е в основата на огромен сектор от индустрията за играчки, чиято единствена стратегия е, убеден съм, да се възползва от страховете на добронамерените родители. Сега бъдете внимателни, защото ще ви спестя купчина пари.

Прегафони и деца чудо

Преди няколко години, докато бях в един магазин за играчки, попаднах на реклама за дивиди, предназначено за новородени и малки деца, което се казваше Бебе чудо. Тя гласеше: „Знаете ли, че всъщност можете да стимулирате развитието на мозъка на вашето бебе? Първите 30 месеца от живота са периодът, в който мозъкът преминава през най-важните фази от своята еволюция... Заедно ние можем да направим вашето дете следващото бебе чудо!“ Това ме ядоса ужасно, затова смачках рекламната брошура и я изхвърлих в кошчето.

Подобни щуротии имат своята дълга история. В края на 70-те години на XX век е създаден „Пренаталният университет“, образователен курс, който може да бъде закупен и чието предназначение е да подобри концентрацията на бебето, когнитивните му способности, речника още преди раждането. То получава на практика научна степен, според която, след като се роди, ще бъде „изключително“.

В края на 80-те се появява прославяният прегафон, система от говорител и фуния, чиято цел е да изпраща към утробата гласа на майката, класическа музика или други шумове, увеличаващи коефициента на интелигентност.

След него се появяват още продукти, придружени от безумни рекламни послания: „Научете бебето да чете още преди да се е родило!“, „Научете детето си на втори език преди раждането!“, „Подобрете оценките по математика на вашето дете с помощта на класическа музика!“ Моцарт е любимец на индустрията, което кулминира в т.нар. „ефект на Моцарт“, за който може и да сте чували.

През 90-те години нещата не се променят към по-добро. Книгите, публикувани през това десетилетие, препоръчват кратки всекидневни дейности, които „ще увеличат коефициента на интелигентност на бебето ви с между 27 и 30 точки“ и ще подобрят способността му за концентрация с „между 10 и 45 минути“.

Днес във всеки магазин за играчки няма как да не се натъкнете на подобни твърдения. Почти нито едно от тях не се потвърждава от обикновения опит, да не говорим за независими научни изследвания.

Смачкайте рекламните брошури и ги изхвърлете.

Вярвате или не, няма продукт, за който да е доказано по научен и отговорен начин (или дори по безотговорен и ненаучен), че с нещо подобрява функционирането на мозъка на развиващия се плод. Няма двойно сляпо проверявани, рандомизирани експерименти, чиято независима променлива да е наличието или отсъствието на някоя от предлаганите джаджи.

Не съществуват строго проведени проучвания, демонстриращи, че образованието в утробата има някаква дългосрочна полза, която ще се види, когато детето стигне гимназиална възраст. Няма изследвания на разделени веднага след раждането близнаци, благодарение на които да може да се отчете въздействието на факторите „среда“ и „природни заложби“ и връзката им с ефектите на съответния продукт. Това важи за „Пренаталния университет“. И за Моцарт.

За съжаление, митовете нахлуват, когато фактите са малко, и лесно успяват да впримчат умовете на хората. Дори след всички тези години много от въпросните продукти все още са на пазара, функционирайки като мрежи, в които се хващат нищо неподозиращи родители, за да похарчат нелеко спечелените си средства.

За нас, представителите на научната общност, ентусиазмът да се създават продаваеми продукти от този тип е отвращаващ. Фалшивите обещания са контрапродуктивни. Те фокусират толкова силно вниманието, че понякога затъмняват някои действително важни открития. Има неща, които бъдещите родители могат да направят, за да стимулират когнитивното развитие на бебето, растящо в утробата. И те са били проверени, оценени, публикувани в реферирани научни издания. За да се разбере значимостта им, е необходимо известно познание за развиващия се детски мозък.

Ако веднъж придобиете представа какво се случва там, ще ви бъде лесно да разберете защо толкова много от продуктите на пазара са само излишна шумотевица.

.........

Очаквайте продължение


Още:

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross