fbpx
И аз съм човек

Мамка му и йога

8 септември 2019

Дишай, издишай, изпсувай, а сега дай “Оммм” на трета степен. И повтаряме. Това не си го измисляме ние. Тази практика си я има, съвсем легитимна си е и се подвизава под името гневна йога. Какво е това животно разказва Габриел Касъл. 

Тиха музика, поза лотус и нежна светлина от свещ вероятно са отличителните черти на йогата, с която сме свикнали. Обаче има и друг много по-лежерен йога стил, който включва псуване, бира и хеви метъл – това е гневната йога.

Линдзи Истас, снимка: Rage Yoga

Нейният основател Линдзи Истас я описва като “алтернативна йога за съвременни корави типове”. И добавя: “Търси се различен подход към йога за хората, които намират вътрешния си баланс по друг начин.” Заниманията включват “една идея хаос и чувство за хумор”. Представете си бойни викове, хеви метъл китарни рифове, някой и друг мръсен виц, псувни и да, даже и пиене. Определено очарователно занимание. 

А каква е целта му? 

Да те накара да се почувстваш като кораво копеле, да ти помогне да минеш като валяк през нещата, които те дърпат назад, и да станеш неусетно някак по-жилав човек. Това, горе-долу, е йога еквивалентът на набичването на “Flawless” на Бионсе в слушалките, докато ходиш надъхано по улиците. (Само аз ли го правя?)

Всъщност доколко е здравословна гневната йога?

Що се отнася до стандартната йога част Истас разказва, че заниманието включва традиционни асани и дишане, а интензивността и трудността зависят от инструктора и групата. И като казахме инструктори, добре е да се знае, че всички инструктори по гневна йога имат завършен със сертификат Курс по гневна йога плюс обучение за йога инструктори от 200 часа. “При всички положения може да очаквате страхотен саундтрак, възможност за емоционално разтоварване и чувството, че си по-корав”, казва Истас.

Линдзи Истас, снимка: Rage Yoga

Въпреки че въобще не звучи като нещо успокояващо, специалистите твърдят, че псуването може да спомогне за разтоварване на емоционалното напрежение. Според психотерапевта Кортни Глашоу в подходяща обстановка ругаенето може и да има терапевтичен ефект, защото ни позволява да изкараме гнева, използвайки специфични думи, за да се изразим. И действително, има проучвания, които потвърждават наличието на ползи за здравето от псуването. 

Глашоу добавя, че ругаенето невинаги е хубаво, разбира се. “Важно е да се знае разликата между използването на ругатни, за да изразиш някакви чувства, и псуването, крещенето и загубата на контрол до степен, в която хората покрай теб започват да се притесняват за твоята и тяхната собствена безопасност.” Така че ако имате проблеми с гнева или ходите на гневна йога като извинение, за да пуснете яростта си на воля, вероятно имате много по-голям проблем от малко стрес в повече и е редно да потърсите помощ от професионалист в сферата на менталното здраве, съветва Глашоу.

Добрата новина е, че Истас твърди, че никога не се е случвало някой от учениците ѝ да изгуби контрол над емоциите си, нито пък ѝ се е налагало да говори с някого какви ругатни да ползва. “Има и непозволени думи. Не се приема език, който поставя други хора или цели групи от хора в уязвима позиция. Но досега не сме имали такива случаи, просто защото привличаме отворени, свежи и толерантни посетители.” 

Какво мислят за гневната йога останалите йоги и йогини?

Винаги има някой йога традиционалист, който е готов да заклейми поредния нов тренд и да го обяви за глупост. Затова питахме йога инструктора Мадисън Хъдсън дали смята гневната йога за несериозно отношение към древната практика, или за страхотен начин повече хора да опитат йога. И излиза, че тя не е против. “Много хора споделят, че са били истински смутени, преди да пробват йога практики. Мисля, че гневната йога може да помогне на някои от тях като премахне малко от “сериозността” и ги накара да седнат на килимчето. Без значение какъв стил йога практикуваш, все пак прилагаш някои от аспектите ѝ и по този начин получаваш част от позитивите.” Освен това ако след като опитате гневната йога, се окаже, че предпочитате нещо по-тихичко и по-полека, винаги може да пробвате с обикновена йога.

И след всичко това – трябва ли да опитате гневна йога?

Може би. Ако много ви е писнало от обикновената (или пък сте прекалено наплашени, за да я пробвате) или пък ако просто сте от хората, на които им се струва по-лесно (и по-забавно) да търсят вътрешния си мир, докато пускат някоя и друга псувня, гневната йога може и да е вашето нещо. “Бих окуражила да посети студиото ни всеки, който иска да опита йога, но е притеснен от традиционната атмосфера; всеки, който практикува традиционна йога, но иска малко да поосвежи нещата; всеки, който се чувства като черна овца."

У нас все още няма официални класове по гневна йога, но винаги може да се запишете на онлайн курсове и да си се “гневите” вкъщи.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross