fbpx
Силата в теб!

Колко ОПАСНО е седенето?

15 юни 2019

Най-вероятно сте седнали, докато четете тази статия. Това не е проблем за няколко минути, докато я дочетете. Но колкото повече седите, толкова по-голяма става нужда на тялото ви за движение!

Може да ви звучи странно, защото всички знаем какво удоволствие изпитваме, когато седнем. На тялото също му е кеф, нали?

Всъщност не точно, казват нашите приятели от Live to Lift и ни напомнят в следващите редове, че човешкото тяло е създадено да се движи.

Седенето за кратък период от време може да е чудесен начин да разпуснем, да намалим стреса и дори да се възстановим от физическо натоварване. Но в днешно време начинът ни на живот ни кара да седим много повече, отколкото се движим.

Проблемът е, че телата ни не са направени за такъв уседнал начин на живот. Всъщност точно обратното!

Това може да се види от начина, по който е изградено. В тялото ни има около 300 стави и 650 скелетни мускула, които ни позволяват да се движим лесно и плавно. То има и уникална структура, която ни позволява да стоим изправени, преодолявайки земното притегляне.

Кръвта ни разчита на движенията на тялото, за да може да циркулира правилно, нервните ни клетки се възползват от него, дори и кожата ни е еластична, за да се адаптира към движенията. Щом всяка част от тяло ни е подготвено и чака движение, какво се случва, когато не го правите?

Нека започнем от гръбначния стълб. Той е дълга структура, изградена от кости (прешлени) и междупрешленови дискове. Те са свързани със стави, мускули и връзки, превръщайки го в цялостна структура. Най-честата позиция, в която седим е с извит гръб. Това може да доведе до неравномерно износване на междупрешленовите дискове, пренатоварване на определени връзки и стави и създава напрежение в някои мускули, които се адаптират по извитата позиция на гърба. Освен всичко това, изгърбената позиция на гърба намалява обема на гръдната клетка, с което ограничавате възможностите на белите дробове. Това временно намалява количеството кислород в кръвта.

Около костите ни има множество нерви, артерии, вени и мускули, които страдат най-много от продължителното седене. Понякога усещате как краката ви изтръпват или дори се подуват. Това е резултат от продължителната компресия върху крайниците. Те губят нервна чувствителност и страдат от недостиг на кръв.

Иронично, че най-честата причина да седите е работата, свързана с мозъчната дейност. Но как точно се отразява на мозъка продължителното седене? Отговорът, най-вероятно вече се досещате – ЗЛЕ! Липсата на двигателна активност намалява притока на кръв и кислород към мозъка, а именно те са отговорни за концентрацията и продуктивността.

За съжаление, уседналият начин на живот не води само до кратковременни вреди. Изследвания показват връзка между продължителното седене и множество сериозни заболявания. Едно от най-големите изследвания, направено през 2011 в Loughborough University and the University of Leicester с 800 000 души, показва, че тези, които седят най-много, сравнени с тези, които седят най-малко, имат:

-- 112% по-голям риск от диабет
-- 147% повече сърдечно-съдови проблеми
-- 90% смъртност поради сърдечно съдови проблеми
-- 49% повече смъртност като цяло

Друг анализ от 1989 до януари 2013, включващ информация от 595 086 човека и 29 162 починали, последни в период от 3 565 569 човеко-години, показва, че колкото повече време в денонощието прекарват седнали, толкова по-голям риск от смъртност има. Установява се също, че умерена до висока физическа активност, намалява тази асоциация.

Ставайте редовно, когато работите в седнало положение. Ако се налага, навивайте си аларма, за да ви напомня. Движете се повече в ежедневието си. Дори и 10 000 крачки на ден биха били добър старт, но със сигурност не са достатъчни.

Спортувайте. Има все повече спортни занимания, фитнес зали и какво ли още не, което прави спорта достъпен. Възползвайте се.

Не забравяйте, че храненето играе съществена роля в цялото уравнение, но това е тема за отделна статия.

По-здрави!


Още от Силата в теб!

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross