fbpx
Специални проекти

Когато метаболизмът ни каже "Чао!"

5 август 2019

Вече сме говорили за митовете около бавния и бързия метаболизъм - ако не си спомняте или не сте се информирали, може да наваксате в текста Метаболизмът ми е по-добър от метаболизма ти.

Днес се връщаме към темата, само че ще обсъдим какво можем да направим, ако метаболизмът ни нещо съвсем се е скапал, скрил се е на тъмно и не ще, и не ще да работи въобще!

Като начало обаче, нека си припомним какво е МЕТАБОЛИЗЪМ.

Обмяната на веществата в организма ни се нарича метаболизъм.

Колкото по-често похапваме и съответно по-често отделяме ненужните неща от тялото си, толкова по-добър е метаболизмът ни и по този начин не качваме излишни килограми.

За съжаление обаче, приказките за това как всеки е на толкова години, на колкото се чувства, не важи за метаболизма - с напредването на възрастта, метаболизмът ни се забавя, твърдят нашите приятели от Live to Lift.

Няколко са причините, поради които нещо може да не е наред с него:

• анормални кръвни липиди (холестерол, LDL, HDL, TG, ApoB);
• анормални нива на инсулин и кръвна захар;
• анормални нива на щитовидни хормони (Т3, Т4, TSH);
• високо кръвно налягане;
• BMI над 25 или по-скоро над 30 (не важи за хора със стабилно количество мускулна маса);
• нормален BMI ( 20 > … < 25 ), но висок процент мазнини;
• постоянна умора и липса на енергия;
• недостатъчно и/или проблемен сън.

В колкото повече от точките имате отклонения от оптималното, толкова по-сериозно е редно да се замислите за себе си и за здравето си.

Ако сте натрупали много килограми и в същото време някои от изброените по-горе хормони не са в оптимални нива, енергията ви е понижена, имате високо кръвно, не спите добре и т.н., значи първата ви задача е НЕ да сваляте килограми, а да подобрите здравето си!

Какво да правим?

-- Като начало да положим усилия и да организираме деня си така, че да можем да започнем да си лягаме малко по-рано.

Цел: Лягайте си с най-малко 15 минути по-рано всеки ден, докато не започнете да си лягате в 23:00. Ако не можете да се отпуснете и да заспите вечер – вземете магнезий. Колко е важен магнезият сме обсъждали в текста А магнезий пиеш ли? и В началото бе магнезий, сън и вода.

-- Започнете да се храните редовно и с качествена храна!

Цел: Нека на всяко хранене има източник на протеин, източник на зеленчуци, на мазнини (зехтин, ядки, рибено масло) и някакъв естествен източник на въглехидрати (киноа, сладък картоф).

Стремете се да се храните по 3-4 пъти на ден.

-- Започнете да тренирате редовно!

Цел: Опознайте тялото си и научете как работи и как се движи. Научете се да тренирате ефективно и безопасно. В началото наблегнете на това да повишите силата и активното си тегло (мускули, костна плътност, стави и сухожилия, органи).

След известно време, когато сте положили основата и когато вече спите и се храните по-добре, ще можете да си дадете повече зор в тренировките и оттам – да дадете повече зор и на мазнините.

-- Започнете да пиете повече вода!

Цел: Като начало се целете в около литър за всеки 25 кг собствено тегло (например, ако тежите 75 кг, пий около 3 л. вода на ден).

Почти всички хора, които са имали някакви (стабилни) отклонения от оптималните за здравето маркери, обикновено имат някои общи характеристики:

• ниски нива на сила;
• ниски нива на издръжливост;
• ниско активно тегло (няма мускули);
• високи нива на стрес във всекидневието;
• недостатъчно или некачествен сън;
• липсващи или направо ужасни хранителни навици;
• често – много нисък дневен прием на вода.

Преди да се втурнете да “сваляте килограми” и да наливате още масло в огъня, следвайки стандартни препоръки като “яж по-малко” и “прави кардио”, първо оправете съня, научете се и започнете да се храните добре, качете сила и мускули, пийте вода и нормализирайте кръвните си показатели.

Успех!

Още:

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross