fbpx
Образование

Катерици, стрехи и хайдути - стожери на дистанционното обучение

25 март 2020

Не мога повече.

Цял ден уча с детето за таралежи, катерици, круши и домати.

Вие знаете ли до каква дължина достига таралежът? Знаете ли с какво се храни морската костенурка? Знаете ли стихотворението за това дете, дето разбрало, че пролетта е дошла, когато две скапани лястовици му чукнали на стъклотo, Господ да ги тръшне двеста пъти!!!

Вече обожавам българския учител

Това е човек, който живее сред стрехи, таралежи, миди и планктон! Това е корав и смел индивид, който рецитира цитати на Левски и пее песни за минзухара, без окото му да трепне. Цял шибан ден измислям пряко значение на преносни изрази като “пухкав сняг”. И само някой да е дошъл да ми каже, че бабите ни са имали по 12 деца, ще го обезглавя!

Умирам. Искам да копая в мината, искам коронавирус, искам да престана да научавам неща за света! Колко вида катерици имало? Ма да има колкото ще! Те знаят ли колко ексела аз е трябвало днес да отворя? Нали сме в изолация? Защо къщата ми е пълна с катерици?

Днес получих дванайсет мейла от ръководителя на хора на детето с дванайсет песни на италиански. Не да ги пея по балконите, а да ги тренираме у дома. Няма да пея. Майната му.

В дебрите на материала за трети клас

Според учебниците, свързани с началното образование в България, ние живеем в 19-и век и всички сме селяни. Отваряш читанката и те заливат плугове, рала, има̀нета, трендафили и волове. Няма друга реалност за третокласника освен реалността на орането. Третокласникът разбира, че на неговата възраст най-адекватно е поведение, свързано с излизане пред стобора или вторачване в стрехата. Излязохме на балкона да си изясним какво е стреха. Дъщеря ми не може да разбере защо това е ключов термин в нейното израстване. “Ма това не е ли част от покрив?” Какво да отговоря?

Правим уникални литературни разбори и анализи. Взимаме стих. Разбира се, той се отнася за нещо, което се е ширнало. Трябва да знаете, че третокласникът е обучаван в ширещи се неща денонощно. Задачата ни е да измислим пряко значение на преносни думи от стих.
“Примамва ме уханната река
На цъфналите казанлъшки рози”

Дъщеря ми не знае как да напише пряко значение на “уханната река”. И аз не знам.

“Напиши “Примамват ме обширните декари розови насаждения”, предлагам.

Човек и общество

Учим за хайдутите. Пишем като ненормални по деветдесет различни начина, че хайдутите са защитавали българския народ от османската власт. Имаме дори пъзел, който трябва да сглобим, за да разберем тайна за хайдутите. Изморена съм от толкова много търчане из гори, оране с волове, лястовици, пушки кремъклийки. Аз съм градски човек. Децата ми са градски хора под карантина. Виждат максимум по някоя смрадливка, която изглежда като истинска безродница.
В учебниците на детето никой не ходи на нормална работа. Например в рекламна агенция. Никой няма маратонки, кола или не живее на място с тротоар.

Не знам колко ще издържа още. Не знам колко време ще мога още да деля с остатък, да чета за хора, открили гърнета с жълтици, но поне знам, че не съм сама.
Оплакванията са отвсякъде. Една приятелка ми пише: „И аз не мога повече - клас членестоноги тип хидра... или обратното беше. Какво причинил на българите Берлинският договор, като имаме предвид, че реките, които извират от карстовите извори не се влияят от пролетното пълноводие. АЗ ИМАМ РАБОТА. РАБОТА...“ Защото, освен че е хубаво да сме образовани, е добре и да ядем нещо.

Обаче го има и другото, както ми писа една учителка: "Представи си, че 200 деца днес са ти писали на лични, пратили са ти домашни и тестове, където си искат, защото не могат на имейла ти, и ти търчиш из цялата мрежа да им търсиш домашните и тестовете, и таман ги събереш и искаш да припаднеш, че да се наспиш най-после, получаваш sms от ученик, който няма Фейсбук, имейл и Инстаграм, но много му се учи и, ако обичаш, да предложиш вариант да си учите двамата." Добре ли е?

И въпреки всичко, най-важното е да запазим спокойствие. Да не си го изкарваме на децата. На партньорите. На учителите. На родителите. Просто да дишаме. Да дишаме… Какво дишаме? Колко процента въглерод има? Как влияе дишането в Тракийската низина? 

Мисля, че полудявам...

Елисавета Белобрадова

Съоснователка на Майко Мила

всички статии на автора
Споделете статията
cross