Психично здраве

Как да се грижим за психическото си здраве в ситуацията с коронавируса

13 март 2020

Ситуацията, в която се намираме в момента, е меко казано необичайна. Тревожност, безпомощност, стрес, страх за бъдещето, паника са само малка част от емоциите, които атакуват психическото ни здраве в моменти като този. Как да не полудеем, когато живеем под карантина, в извънредно положение и с ужасно неясна перспектива за бъдещето – съвети от Американската фондация за превенция на самоубийствата (не че ще стигнем дотам, но все пак свършва тоалетната хартия...).


Човешките същества обичат сигурността. Искаме да знаем какво и кога се случва и да обръщаме внимание на онова, което чувстваме като заплаха. Когато нещата изглеждат несигурни или генерално не се чувстваме в безопасност, е нормално да сме стресирани. Тази реакция на психиката ни – макар че съществува, за да ни предпази – може да причини много хаос, особено когато покрай нас е пълно с противоречаща си информация.

Голяма част от чувството за безпокойство идва от това, че си мислим, че има неща, които можем да контролираме, а се оказва, че не можем. В момента голяма част от нас са разтревожени във връзка с епидемията от коронавирус. Вероятно се чувствате безпомощни пред това, което може да се случи, или заради нещата, които бихте могли да направите, за да предотвратите допълнителен стрес. Тази несигурност би могла да се натрупа върху несигурността, която имате принципно и за други неща в живота, или пък да ви напомни за вече отминали времена, когато не сте се чувствали спокойни и когато бъдещето е било неясно.

В такива моменти може да пострада психическото ви здраве. И невинаги знаем, че се случва. Може да се чувствате малко повече на ръба от обикновено, ядосани, безпомощни или тъжни. Може да забележите, че сте по-резки с другите хора, или пък искате да избегнете всичко, което ви напомня за случващото се. Хората, които вече имат някакво психично страдание, може да се чувстват по-депресирани или по-слабо мотивирани да продължат с всекидневните си занимания.

В светлината на настоящите събития е важно е да се отбележи, че изобщо не сме безпомощни. Винаги можем да изберем как да отговорим на това. Ако по някакъв начин имате затруднения да се справите психически със случващото се, ето някои неща, които може да направите, за да предпазите емоционалното си здраве:

Разграничете това, което е във ваш контрол, от това, което не е.

Има неща, които можете да правите, и е полезно да се концентрирате върху тях. Мийте си ръцете. Напомняйте останалите да си мият ръцете. Пийте си витамините. Ограничете консумацията на новини (Наистина ли трябва да знаете какво се случва на круизен кораб, на който не сте?).

Правете неща, които ви карат да се чувствате сигурни.

Те са различни за всеки човек и е важно да не се сравнявате с другите. Напълно приемливо е, ако решите, че ограничаването присъствието ви на публични събития, е нещо, което ви кара да сте по-спокойни. Но правете разликата между изолация заради потенциално заразяване и изолацията като част от депресия.

Излизайте навън - дори да избягвате тълпите.

Вчера следобед се разходих в квартала с дъщеря ми. Слънцето грееше, взехме си дозата витамин D и беше чудесно и за двете да глътнем чист въздух и да прекараме време заедно. Тренировките също подпомагат психическото и физическото ви здраве.

Предизвикайте се да останете в настоящето.

Вероятно притесненията ви се натрувапват – не мислите само за това, което се случва в момента, но гледате и в бъдещето. Когато стане така, че започвате да се тревожите за нещо, което все още не се е случило, внимателно се опитайте да се върнете към сегашния момент. Обърнете внимание на гледките, звуците, вкусовете и другите сетивни възприятия в конкретния миг и ги назовете. Заниманието с активности, свързани с осъзнаването, е начин да се държите на положение, когато чувстваме, че нещата са извън вашия контрол.

Останете във връзка с близките си и потърсете подкрепа, ако почувствате, че имате нужда.

Поговорете с доверени приятели как се чувствате. Ако сте особено разтревожени или имате психическо страдание, съвсем в рамките на нормално е да потърсите помощ от професионалист. Изобщо не е необходимо да сте сами с притесненията си, а и може да е доста успокоително да споделите това, което чувствате, с човек, обучен да помага в такива ситуации.

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
made by cog + weband
cross