Знаем, че четенето е от първостепенна важност за развитието на децата. Но колко рано трябва да почне то? Научните изследвания доказват, че от него има съществена полза още от най-ранна детска възраст – на практика още от раждането.
Тъкмо за четенето в периода от 0 до 3 години днес ни разказва Деси Алексиева от FOX book café, която освен собственик на разкошна книжарница, филолог и един от любимите ни хора от света на книгите, е и майка на пет деца, така че със сигурност знае какво говори.
Ако ви е чудно как се случва на практика четенето на толкова малки деца, които трудно биха задържали вниманието си, можете да посетите някое от интерактивните четения, които се организират във FOX book café за най-малките (0-3 години). Те абсолютно безценни за всеки родител, който има нужда да получи идеи как да запали малките по четенето. Състоят се в групи от по 5 деца, за да е безопасно и комфортно за всички.
Всички запалени читатели и "лисици" от FOX book café са направили и фондация, която подкрепя създаването на групи за четения за най-малките в библиотеките в страната. До момента в рамките на проекта 100 деца от Смолян на възраст до 1 години са получили комплекти с по 6 книги, с които да навлязат в магическия свят на четенето.
А извън организираните четения и инициативи, с които се занимава, Деси подкрепя всеки родител, влязъл в книжарницата ѝ, със съвети какви книги да избере за детето си спрямо възрастта му, като това може да се случи и доста удобно през онлайн магазина.
Ето защо е добре да започнем да четем на децата, още докато са съвсем малки. Ценна информация от първа ръка.

Трябва ли наистина да се чете на новородените? На пръв поглед те не разбират нашите думи. Независимо от това четенето е полезно за новородените – колкото по-рано започне то, толкова по-добре.
АКАДЕМИЧНИ И КАРИЕРНИ УСПЕХИ
Макар училището и бъдещата кариера да изглеждат далечни, четенето в бебешка възраст има пряка връзка с по-добрите академични резултати и по-доброто кариерно развитие. В изследване на OECD e доказано, че четенето на глас на най-малките води до по-добро представяне в гимназията.
Това и подобни изследвания показват нуждата от създаване на условия родителите да четат повече на децата си особено във възрастта от 0 до 3 години, когато се формират основните езикови умения
РАЗВИТИЕ НА МОЗЪКА
Четенето на книги и слушането на истории помага за създаването на трайни невронни връзки в мозъка. Представете си, че мозъкът на детето е зелена поляна. Ако минете по поляната веднъж, няма да се случи нищо, но ако многократно минавате през едно и също място, ще се получи пътека.
Това се случва и с нашия мозък особено в ранна възраст – ако стимулираме невронните връзки чрез четене, те стават "силни" и това има положително влияние върху по-нататъшните ни способности за учене и четене с разбиране. Стимулирането на невронните връзки в ранна детска възраст е солидна основа за бъдещо развитие и успех във всяка област от живота.

СЪЗДАВАНЕ НА ПОЛОЖИТЕЛНА ВРЪЗКА С РОДИТЕЛИТЕ
Четенето подпомага създаването на положителна връзка между родител и дете по няколко начина. То окуражава физическата близост, гушкането и създаването на положителни емоции. Бебетата обичат да чуват (и разпознават безпогрешно от момента на раждането) гласа на своите родители и той ги успокоява. Четенето дава прекрасна възможност бебетата да слушат дълго този глас.
РАЗВИТИЕ НА ЕЗИКОВИТЕ УМЕНИЯ
Благодарение на редица изследвания знаем, че придобиването на езикови умения започва още вътре в утробата и бебетата разпознават майчиния си език. Когато четете на децата си, процесът на динамично усвояване на език продължава: те научават езиковите форми, фонетичния състав, усвояват ритъма и мелодията на езика.
Проучванията показват още, че бебетата се раждат “граждани на света” и чуват и разпознават всички 850 фонеми, които се говорят по целия свят – между 8 и 10 месец тази способност закърнява и те възприемат само тези фонеми, които се изговарят от хората около тях.
Бебетата, на които им се чете, чуват много повече думи, а това им помага да имат по-добри езикови умения и впоследствие по-добри академични резултати. Говорете на бебето си от раждането, а четенето е чудесен начин за обогатяване на речника.
В книгите можете да срещнете думи, които не се употребяват или се употребяват рядко в ежедневието. Това е начин детето ви да има по-богат речник както активен – думите, които използва, така и пасивен – думите, които разбира. Четенето на книги с илюстрации е чудесен начин за обогатяване на речника, тъй като вие назовавате обектите, които детето ви вижда в книгата, и така неговите представи за света се обогатяват.

РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНИТЕ УМЕНИЯ И ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ
При четенето на глас родителите използват различна интонация в зависимост от това какво четат и различните ситуации в книгата, а децата се научават да разпознават различните емоции.
Децата усвояват и социални умения чрез книгите, защото времето за четене е време за общуване. В книгите, особено тези, които са предназначение за възраст над една година, става дума за различни социални ситуации. Когато децата се запознават с тях, след това могат да ги разпознават в действителност и често имат вече известни начини за справяне с тях.
ФИНА МОТОРИКА
Времето за четене, и особено римушките и залъгалките, предоставят чудесна възможност децата да развиват своята фина моторика и да изразяват желанията си със знаци (често изразяването с езика на знаците предхожда говоренето).
Четенето предоставя възможност за сочене, прелистване на страниците, проследяване на предмети, а всички тези умения са важни за дългосрочното развитие на фината моторика, която е в основата на умението за писане.